SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik (Türkçe)
TS 230 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Bilim Tarihi ve Felsefesi
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
TS 230
|
Güz/Bahar
|
2
|
0
|
2
|
3
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaKritik vermeAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin bilimin, bilimsel düşüncenin tarihsel gelişimi, esasları ve temel problemleri hakkında bilgi sahibi olmalarıdır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, bilimin yöntemleri ve amaçları hakkında teoriler ile tarihsel gelişimini inceleyecektir. Bilimin gelişimini Mezopotamya, Mısır ve Yunan kökenlerinden başlayarak günümüze kadar takip edecektir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin tanıtımı Bilimin Tarihi ve Felsefesine Giriş | |
2 | Bilimin tanımı ve özellikleri, bilim felsefesi, bilimsel yöntem | F. Mason, Stephen, BİLİMLER TARİHİ, Çev. Umur Daybelge, Ankara: 2019, Türk Tarih Kurumu. S. 3-47 |
3 | Antik Çağda Bilim (Mezopotamya, Mısır) | F. Mason, Stephen, BİLİMLER TARİHİ, Çev. Umur Daybelge, Ankara: 2019, Türk Tarih Kurumu. S. 3-58 |
4 | Antik çağda bilim (Grek ve Roma) | F. Mason, Stephen, BİLİMLER TARİHİ, Çev. Umur Daybelge, Ankara: 2019, Türk Tarih Kurumu. S. 3-58 |
5 | Ortaçağ’da Bilim (Avrupa ve İslam Coğrafyası) | F. Mason, Stephen, BİLİMLER TARİHİ, Çev. Umur Daybelge, Ankara: 2019, Türk Tarih Kurumu. S. 59-79 |
6 | Rönesans Döneminde Bilim (Copernicus, Giordano Bruno, Galileo ve Heliosentrik Evren Anlayışı) | F. Mason, Stephen, BİLİMLER TARİHİ, Çev. Umur Daybelge, Ankara: 2019, Türk Tarih Kurumu. S. 79-110 |
7 | 16. ve 17. yy da Bilimsel Devrim (Bacon, Descartes) | F. Mason, Stephen, BİLİMLER TARİHİ, Çev. Umur Daybelge, Ankara: 2019, Türk Tarih Kurumu. S. 111-148 |
8 | ARA SINAV | |
9 | 18. yy da Bilim | 9 16. ve 17. yy da Bilimsel Devrim Bacon, Descartes F. Mason, Stephen, BİLİMLER TARİHİ, Çev. Umur Daybelge, Ankara: 2019, Türk Tarih Kurumu. S. 122-156 |
10 | 19.yy da Bilim ve Biyoloji | F. Mason, Stephen, BİLİMLER TARİHİ, Çev. Umur Daybelge, Ankara: 2019, Türk Tarih Kurumu. S. 245-274 |
11 | 20. yy. da Bilim | F. Mason, Stephen, BİLİMLER TARİHİ, Çev. Umur Daybelge, Ankara: 2019, Türk Tarih Kurumu. S. 379-400 |
12 | Bilimsel Yöntem I-Analitik Gelenek, Feyerabend | F. Mason, Stephen, BİLİMLER TARİHİ, Çev. Umur Daybelge, Ankara: 2019, Türk Tarih Kurumu. S. 487-577 |
13 | Bilimsel Yöntem II-Kuhn, Popper | F. Mason, Stephen, BİLİMLER TARİHİ, Çev. Umur Daybelge, Ankara: 2019, Türk Tarih Kurumu. S. 487-577 |
14 | Son dönem bilimsel araştırmalar (tartışma) | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | F. MASON, Stephen, BİLİMLER TARİHİ, Çev. Umur Daybelge, Ankara: 2019, Türk Tarih Kurumu ISBN : 978-975-16-2709-4 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Yıldırım, Cemal, Bilim Tarihi, İstanbul:2005, Remzi Kitabevi, ISBN: 975-14-0341-6 Topdemir H. G., Unat Y. Bilim Tarihi ve Felsefesi, Ankara:2020, Pegem Akademi, ISBN: 978-605-241-998-4 Kuhn, S. Thomas, Bilimsel Devrimlerin Yapısı, İstanbul:2005, Kırmızı Yayınları, ISBN: 975-9169-08-8 Popper, Sağduyu Filozofu, Çev: Güzel Cemal, Ankara: 1998, ISBN: 975-7298-09-3 Lakatos, Çoğulculuğun Kuramcısı, Çev: Güzel Cemal, Ankara: 1999, ISBN: 975-7298-18-2 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
5
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
35
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
1
|
14
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
14
|
14
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
12
|
12
|
Final Sınavı |
1
|
15
|
15
|
Toplam |
87
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir |
|||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır |
|||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır. |
|||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir |
|||||
5 | Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir |
|||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
|||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir |
|||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler |
|||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür |
|||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir |
|||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
|||||
12 | Hastaya ait bilgiyi tıbbi terminolojiyi etkili ve etkin kullanarak dokümante eder |
|||||
13 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanındaki hizmetlerin işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
SAĞLIĞIN GELİŞTİRİLMESİ PROJELERİ
"Sağlığın Geliştirilmesi Projeleri" dersini seçen öğrenciler; “Sağlık Okuryazarlığı”, "Marka Tercihini Etkileyen Faktörler", "Cinsel Sağlığa Yönelik Bilgi ve Tutum" ve "Akıllı Telefon Bağımlılığı"
İEÜ, SAĞLIKTA EŞREFPAŞA HASTANESİ’YLE EKOL YARATACAK
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ), sağlık eğitiminde yeni bir ekol yaratma adımlarında Eşrefpaşa Hastanesi’yle birlikte yol alacak. Kuruluşu tamamlanan ve bu yıl eğitime