SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik (Türkçe)Dersin Adı |
İlk Yardım
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
TS 120
|
Güz/Bahar
|
2
|
0
|
2
|
3
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Soru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Teorik ilk yardım dersinin amacı, öğrencilere ilk yardım gerektiren durumlarda ilaç kullanmaksızın, kazazedenin sağlık durumunun daha da kötüleşmesini önlemek için gerekli bilgiyi kazandırmaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, genel ilk yardım bilgilerini kapsayan bir ders içeriği sunar. Ders kapsamında öğrencilere, ilk yardımın temel kavramları ve gereklilikleri hakkında bilgi verilmesi hedeflenmektedir. Böylece öğrenciler, travma veya medikal kaynaklı durumlarda nasıl müdahale edeceklerini öğrenebilirler. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
|
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin Tanıtımı ve İlk Yardımda Temel Kavramlar | The Canadian Red Cross, Comprehensive Guide for First Aid & CPR, 2020, 08-37. |
2 | Çevre Güvenliği ve Hastanın Değerlendirilmesi | guide for first aid & CPR. 08-24. Tok, Özen. Sağlık Proesyonelleri İçin İlk Yardım Uygulamaları, 2020. 26-38. International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies (IFRC). (2020). 170-186. AKUT Temel İlk Yardım Kitabı, 2017, 5-12. |
3 | Yetişkin Yabancı Cisim Aspirasyonunda İlk Yardım | Tok, Özen. Sağlık Proesyonelleri İçin İlk Yardım Uygulamaları, 2020. 66-75. Canadian Red Cross. (2020). Comprehensive guide for first aid & CPR. 40-48. International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies (IFRC). (2020). 170-186. AKUT Temel İlk Yardım Kitabı, 2017, 13-19. |
4 | Çocuk ve Bebeklerde Yabancı Cisim Aspirasyonunda İlk Yardım | International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies (IFRC). (2020). 128-164. Canadian Red Cross. (2020). Comprehensive guide for first aid & CPR. 40-48. AKUT Temel İlk Yardım Kitabı, 2017, 13-19. Tok, Özen. Sağlık Proesyonelleri İçin İlk Yardım Uygulamaları, 2020. 66-75. |
5 | Yetişkinlerde Temel Yaşam Desteği ve OED Kullanımı | International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies (IFRC). (2020). 128-164. Canadian Red Cross. (2020). Comprehensive guide for first aid & CPR. 59-74. Tok, Özen. Sağlık Proesyonelleri İçin İlk Yardım Uygulamaları, 2020. 41-64. AKUT Temel İlk Yardım Kitabı, 2017, 13-19. |
6 | Çocuk ve Bebeklerde Temel Yaşam Desteği ve OED Kullanımı | International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies (IFRC). (2020). 128-164. Canadian Red Cross. (2020). Comprehensive guide for first aid & CPR. 59-74. Tok, Özen. Sağlık Proesyonelleri İçin İlk Yardım Uygulamaları, 2020. 41-64. AKUT Temel İlk Yardım Kitabı, 2017, 13-19. |
7 | Medikal Aciller I (Alerji ve anaflaksi, Astım, Kalp krizi, Göğüs ağrısı, İnme) | Canadian Red Cross. (2020). Comprehensive guide for first aid & CPR. 125-135 ve 49-58. International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies (IFRC). (2020). 264-330. Tok, Özen. Sağlık Proesyonelleri İçin İlk Yardım Uygulamaları, 2020. 160-190 ve 193-201. AKUT Temel İlk Yardım Kitabı, 2017, 36-41. |
8 | ARA SINAV | |
9 | Medikal Aciller II (Diyabetik aciller, Nöbet türleri, Yüksek ateş, doğum, düşük) | International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies (IFRC). (2020). 264-330. Canadian Red Cross. (2020). Comprehensive guide for first aid & CPR. 125-135 AKUT Temel İlk Yardım Kitabı, 2017, 36-41. Tok, Özen. Sağlık Proesyonelleri İçin İlk Yardım Uygulamaları, 2020. 160-190. |
10 | Travmatik Aciller I | Canadian Red Cross. (2020). Comprehensive guide for first aid & CPR. 85-124 AKUT Temel İlk Yardım Kitabı, 2017, 28-36. Tok, Özen. Sağlık Proesyonelleri İçin İlk Yardım Uygulamaları, 2020. 79-132. International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies (IFRC). (2020). 187-264 |
11 | Travmatik Aciller II | Canadian Red Cross. (2020). Comprehensive guide for first aid & CPR. 85-124 AKUT Temel İlk Yardım Kitabı, 2017, 28-36. Tok, Özen. Sağlık Proesyonelleri İçin İlk Yardım Uygulamaları, 2020. 79-132. International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies (IFRC). (2020). 187-264. |
12 | Hasta/Yaralı Taşıma Teknikleri | Tok, Özen. Sağlık Proesyonelleri İçin İlk Yardım Uygulamaları, 2020. 292-315. AKUT Temel İlk Yardım Kitabı, 2017, 48-55. |
13 | Çevresel Aciller | Canadian Red Cross. (2020). Comprehensive guide for first aid & CPR.136-153 AKUT Temel İlk Yardım Kitabı, 2017, 44-46. Tok, Özen. Sağlık Proesyonelleri İçin İlk Yardım Uygulamaları, 2020. 134-153. International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies (IFRC). (2020). 332-363. |
14 | Zehirlenmeler | Canadian Red Cross. (2020). Comprehensive guide for first aid & CPR.154-173 Tok, Özen. Sağlık Proesyonelleri İçin İlk Yardım Uygulamaları, 2020. 2041-216. AKUT Temel İlk Yardım Kitabı, 2017, 41-44. |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final |
Ders Kitabı |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller | Rodoplu, Ü. (2003). Herkes için ilk yardım. İstanbul: Om Yayınevi. ISBN: 975-6530-35-9 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0
|
||
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
12
|
12
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
12
|
12
|
Final Sınavı |
1
|
14
|
14
|
Toplam |
70
|
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
3 |
Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
4 |
Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
5 |
Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
7 |
Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
10 |
İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
11 |
İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
12 |
Hastaya ait bilgiyi tıbbi terminolojiyi etkili ve etkin kullanarak dokümante eder |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
13 |
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanındaki hizmetlerin işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..