SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik (Türkçe)Dersin Adı |
Küresel Sağlık Tartışmaları
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
TDS 165
|
Güz/Bahar
|
2
|
0
|
2
|
3
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıOlgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere küresel sağlık kavramını tanıtmak ve dünya genelinde karşılaşılan güncel sağlık sorunları hakkında farkındalık kazandırmaktır. Öğrencilerin sağlık eşitsizliklerini tanımlayarak uluslararası sağlık politikalarını analiz etmesi, sağlıkta çevresel, teknolojik ve kültürel etkileri kavraması, etik değerlere dayalı mesleki tutumlar geliştirmesi hedeflenmektedir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, sağlık hizmetlerinin küresel düzeyde karşılaştığı temel sorunları, dinamikleri ve çözüm arayışlarını çok boyutlu bir perspektifle ele alır. Öğrencilere pandemi yönetimi, sağlıkta eşitsizlikler, iklim değişikliği, göç, küresel sağlık politikaları, dijital sağlık uygulamaları ve etik meseleler gibi çağdaş konuların tartışıldığı, analitik düşünmeyi teşvik eden bir öğrenme ortamı sunar. Küresel sağlık konularına eleştirel bir bakış açısı geliştirmeyi ve sağlık hizmetlerini daha geniş bir bağlamda değerlendirme yetkinliği kazandırmayı hedefler. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
|
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri |
X
|
|
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin Tanıtımı ve Giriş | |
2 | Küresel Sağlık Kavramı | Küresel Sağlık, Dilek Aslan, Hipokrat Yayıncılık, Bölüm 2 ve 3, Sayfa: 11-29 |
3 | Küresel Sağlık Sorunları | Dünyamızı Değiştiren On İki Hastalık, Irwin W. Sherman, İş Bankası Kültür Yayınları |
4 | Küresel Sağlık Politikaları | Uluslararası Aktörlerin Küresel Sağlık Politikaları Üzerine Etkileri: Teorik Bir İnceleme, Erdal Eke & Selin Eroymak. |
5 | Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) ve Rolü | Küresel Sağlık, Dilek Aslan, Hipokrat Yayıncılık, Bölüm 16, Sayfa: 129-141 |
6 | Sağlıkta Eşitsizlikler | Sağlıkta Eşitsizlikler, Gökhan Aba & Metin Ateş, Beta Basım Yayım, 2. Bölüm, Sayfa: 33-77. |
7 | Gıda Güvenliği ve Beslenme | Küresel Sağlık, Dilek Aslan, Hipokrat Yayıncılık, Bölüm 9, Sayfa 79-93 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Pandemiler ve Küresel Sağlık | Dünyamızı Değiştiren On İki Hastalık, Irwin W. Sherman, İş Bankası Kültür Yayınları |
10 | İklim Değişikliği ve Sağlık | Küresel Sağlık, Dilek Aslan, Hipokrat Yayıncılık, Bölüm 12, Sayfa 107-115. İklim Değişikliğinin Sağlık Üzerine Olumsuz Etkilerinin Azaltılması Ulusal Programı ve Eylem Planı, T.C. Sağlık Bakanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu |
11 | Göç ve Sağlık | Küresel Sağlık, Dilek Aslan, Hipokrat Yayıncılık, Bölüm 6, Sayfa: 45-53 |
12 | Dijital Sağlık ve Teknoloji | Küresel Sağlık, Dilek Aslan, Hipokrat Yayıncılık, Bölüm 13, Sayfa: 115-119 |
13 | Kültürel ve Etik Boyutlar | Onlar Bizim Hemşehrimiz Uluslararası Göç ve Hizmetlerin Kültürlerarası Açılımı, Erol Esen ve Zeliha Yazıcı (Ed.), Siyasal Kitabevi. Sayfa 43-73 |
14 | Öğrenci Sunumları | |
15 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Aslan, D. (2024). Küresel Sağlık. 1. Baskı. Hipokrat Yayıncılık. ISBN: 978-625-6169-08-1 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Aba, G. & Ateş, M. (2015). Sağlıkta Eşitsizlikler. 1. Baskı. Beta Basım Yayım. ISBN: 978-605-333-449-1 Eke, E., & Eroymak, S. (2019). Uluslararası Aktörlerin Küresel Sağlık Politikaları Üzerine Etkileri: Teorik Bir İnceleme. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(28), 388-407. Esen, E. & Yazıcı, Z. (2011). Onlar Bizim Hemşehrimiz Uluslararası Göç ve Hizmetlerin Kültürlerarası Açılımı, 1. Baskı. Siyasal Kitabevi. ISBN: 978-605-5782-93-1. Sherman, I. W. (2021). Dünyamızı Değiştiren On İki Hastalık. 9. Baskı. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. ISBN: 978-605-332-890-2 T.C. Sağlık Bakanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu. (2015). İklim Değişikliğinin Sağlık Üzerine Olumsuz Etkilerinin Azaltılması Ulusal Programı ve Eylem Planı. 1. Baskı. ISBN: 978-975-590-602-7 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
5
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
15
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
5
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
35
|
Final Sınavı |
40
|
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
1
|
14
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
15
|
15
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
9
|
9
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
10
|
10
|
Final Sınavı |
10
|
0
|
|
Toplam |
80
|
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
3 |
Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
4 |
Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
5 |
Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
7 |
Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
10 |
İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
11 |
İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
12 |
Hastaya ait bilgiyi tıbbi terminolojiyi etkili ve etkin kullanarak dokümante eder |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
13 |
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanındaki hizmetlerin işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..