![](https://www.ieu.edu.tr/images/content.jpg)
SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Yaşlı Bakımı (Türkçe)
YB 210 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Terminal Dönem Yaşlı Bakımı
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
YB 210
|
Bahar
|
2
|
0
|
2
|
3
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Olgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Terminal dönemde bulunan yaşlı hastanın fiziksel ve ruhsal gereksinimlerinin karşılanması ve bakımının en iyi şekilde uygulanması için yapılması gerekenlerin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders; palyatif bakımın tarihçesi, Türkiye’deki palyatif bakım sistemi, terminal dönemde bulunan hastanın gereksinimleri, bu dönemde görülen sendromlar, yas süreci ve bu süreçte aileye nasıl destek olunacağı konularını içermektedir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin tanıtımı, amaç ve hedeflerin belirtilmesi. | |
2 | Terminal dönem ile ilgili kavramlar (terminal dönem, hospis, palyatif v.b.), Dünyada ve ülkemizde palyatif bakımın durumu ve terminal dönem bakımının amacı | 1- http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/ Terminal%20D%C3%B6nem%20Ve%20Bak%C4%B1m%C4%B1.pdf 2- Bilgili, N., Kitiş, Y. (2019). Yaşlılık ve yaşlı sağlığı., sayfa no: 583-600. 3- Karadakovan, A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım. , sayfa no: 463-502. |
3 | Terminal dönemdeki hastada görülen temel ve fizyolojik değişiklikler ve bakım gereksinimleri | 1- Karadakovan, A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım. , sayfa no: 463-502. 2- Karadakovan, A., Eti Aslan, F. (2022). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. , sayfa no: 125-149, 211-221. |
4 | Terminal dönemdeki hastada görülen psikososyal değişiklikler ve psikososyal bakım gereksinimleri | 1- Karadakovan, A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım. , sayfa no:463-502. 2- http://www.onkder.org/pdf/pdf_TOD_790.pdf 3- Reed, J.,Clarke C.,Macfarlane A. (2015). Yaşlı Bakım Hemşireliği, Çev.Ed.:Karadakovan A. , sayfa no:231-251. 4- Karadakovan, A., Eti Aslan, F. (2022). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. , sayfa no: 57-75, 211-221. |
5 | Terminal dönemdeki hastanın manevi gereksinimlerinin karşılanması ve spiritüel bakım | 1- Karadakovan, A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım. , sayfa no:463-502. |
6 | Terminal dönemde sık görülen semptomların yönetimi (ağrı, solunum güçlüğü, bulantı-kusma, iştahsızlık vb.) | 1- Bilgili, N., Kitiş, Y. (2019). Yaşlılık ve yaşlı sağlığı. , sayfa no: 370-386, 542-557, 583-600. 2- Karadakovan, A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım. , sayfa no: 463-502. |
7 | Terminal dönemde sık görülen semptomların yönetimi (ağrı, solunum güçlüğü, bulantı-kusma, iştahsızlık vb.) | 1- Bilgili, N., Kitiş, Y. (2019). Yaşlılık ve yaşlı sağlığı. , sayfa no: 370-386, 542-557, 583-600. 2- Karadakovan, A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım. , sayfa no: 463-502. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Ölüm kavramı, bilinç değerlendirmesi ve kesin ölüm belirtileri | 1- Sepit, D. (2005). Bilinç durumunun değerlendirilmesi ve Glasgow koma skalası, Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 2(1):12-16. 2- Karadakovan, A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım. sayfa no: 463-502. |
10 | Terminal dönemde hasta ve yakınlarında görülen tepkiler | 1- Karadakovan, A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım. sayfa no: 463-502. |
11 | Ölümün haber verilmesi ve yas süreci | 1- Karadakovan, A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım. sayfa no: 463-502. 2- http://www.istanbulsaglik.gov.tr/w/sb/egt/pdf/terminal_donem.pdf 3- Karadakovan, A., Eti Aslan, F. (2022). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım., sayfa no: 211-221. |
12 | Ölüm sonrası yapılması gereken işlemler ve bakım | 1- Reed, J.,Clarke C.,Macfarlane A. (2015). Yaşlı Bakım Hemşireliği, Çev.Ed.:Karadakovan A., sayfa no: 231-251 2- http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/ Terminal%20D%C3%B6nem%20Ve%20Bak%C4%B1m%C4%B1.pdf 3- Karadakovan, A., Eti Aslan, F. (2022). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. sayfa no: 211-221. |
13 | Terminal dönem etik konular: ötenazi, doku ve organ nakli | 1- Karadakovan, A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım. 463-502. 2- Arpacı, F. (2018). Yaşlı Bakımının Temel İlkeleri. sayfa no: 181-197. |
14 | Genel Tekrar-Makale tartışması | |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
5
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje |
1
|
10
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
25
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0
|
||
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
2
|
10
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
1
|
11
|
11
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
12
|
12
|
Final Sınavı |
1
|
15
|
15
|
Toplam |
90
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir |
X | ||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır. |
X | ||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir |
|||||
5 | Yaşlı, yaşlının ailesi ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır |
X | ||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
|||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir |
X | ||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler |
|||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür |
X | ||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir |
|||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
|||||
12 | Yaşlanma ve yaşlılığın fizyolojisini tanımlar, yaşlıya fiziksel, ruhsal ve sosyokültürel yönleriyle bütüncül yaklaşım sergiler ve temel düzeyde rehabilitasyon programını planlayarak uygular. |
|||||
13 | Yaşlı bakımına yönelik hukuki uygulamaları ve destek sistemlerini (huzurevi, gündüz evi, bakım evi vb.) açıklar. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
![SADECE YAŞ DEĞİL SAĞLIKLI YAŞ AL SADECE YAŞ DEĞİL SAĞLIKLI YAŞ AL](https://phoenix.ieu.edu.tr/betanix/images/uploads/haber/8071_1_th.jpeg)
SADECE YAŞ DEĞİL SAĞLIKLI YAŞ AL
Giderek yaşlanan dünyada yaşlı sağlığının önemini anlamak ve artan yaşla birlikte biyopsikososyal değişikliklere yönelik sunulan hizmet olanaklarını çeşitlendirip sürekli hale getirmek en
![Yaşlılarda Ağız ve Diş Sağlığı Yaşlılarda Ağız ve Diş Sağlığı](https://phoenix.ieu.edu.tr/betanix/images/uploads/haber/8583_1_th.jpeg)
Yaşlılarda Ağız ve Diş Sağlığı
Yaşlanmayla birlikte artan diş kayıplarına ve diş sorunlarına dikkat çekmek ve ileri yaş bireylerde ağız ve diş sağlığının sürdürebilmesini sağlamak amacıyla “Türk
![YAŞLILARDA COVID19 SÖYLEŞİLERİ YAŞLILARDA COVID19 SÖYLEŞİLERİ](https://phoenix.ieu.edu.tr/betanix/images/uploads/haber/8582_1_th.jpeg)
YAŞLILARDA COVID19 SÖYLEŞİLERİ
İzmir Ekonomi Üniversitesi Yaşlı Bakımı Programı olarak tüm dünyayı etkisi altına alan Covid 19 pandemisinin özellikle yaşlı bireyler üzerinde yol açtığı fiziksel