SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Yaşlı Bakımı (Türkçe)
YB 210 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Terminal Dönem Yaşlı Bakımı
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
YB 210
|
Bahar
|
2
|
0
|
2
|
3
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Olgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Terminal dönemde bulunan yaşlı hastanın fiziksel ve ruhsal gereksinimlerinin karşılanması ve bakımının en iyi şekilde uygulanması için yapılması gerekenlerin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders; palyatif bakımın tarihçesi, Türkiye’deki palyatif bakım sistemi, terminal dönemde bulunan hastanın gereksinimleri, bu dönemde görülen sendromlar, yas süreci ve bu süreçte aileye nasıl destek olunacağı konularını içermektedir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin tanıtımı, amaç ve hedeflerin belirtilmesi. | |
2 | Terminal dönem ile ilgili kavramlar (terminal dönem, hospis, palyatif v.b.), Dünyada ve ülkemizde palyatif bakımın durumu ve terminal dönem bakımının amacı | 1- http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/ Terminal%20D%C3%B6nem%20Ve%20Bak%C4%B1m%C4%B1.pdf 2- Bilgili, N., Kitiş, Y. (2019). Yaşlılık ve yaşlı sağlığı., sayfa no: 583-600. 3- Karadakovan, A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım. , sayfa no: 463-502. |
3 | Terminal dönemdeki hastada görülen temel ve fizyolojik değişiklikler ve bakım gereksinimleri | 1- Karadakovan, A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım. , sayfa no: 463-502. 2- Karadakovan, A., Eti Aslan, F. (2022). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. , sayfa no: 125-149, 211-221. |
4 | Terminal dönemdeki hastada görülen psikososyal değişiklikler ve psikososyal bakım gereksinimleri | 1- Karadakovan, A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım. , sayfa no:463-502. 2- http://www.onkder.org/pdf/pdf_TOD_790.pdf 3- Reed, J.,Clarke C.,Macfarlane A. (2015). Yaşlı Bakım Hemşireliği, Çev.Ed.:Karadakovan A. , sayfa no:231-251. 4- Karadakovan, A., Eti Aslan, F. (2022). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. , sayfa no: 57-75, 211-221. |
5 | Terminal dönemdeki hastanın manevi gereksinimlerinin karşılanması ve spiritüel bakım | 1- Karadakovan, A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım. , sayfa no:463-502. |
6 | Terminal dönemde sık görülen semptomların yönetimi (ağrı, solunum güçlüğü, bulantı-kusma, iştahsızlık vb.) | 1- Bilgili, N., Kitiş, Y. (2019). Yaşlılık ve yaşlı sağlığı. , sayfa no: 370-386, 542-557, 583-600. 2- Karadakovan, A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım. , sayfa no: 463-502. |
7 | Terminal dönemde sık görülen semptomların yönetimi (ağrı, solunum güçlüğü, bulantı-kusma, iştahsızlık vb.) | 1- Bilgili, N., Kitiş, Y. (2019). Yaşlılık ve yaşlı sağlığı. , sayfa no: 370-386, 542-557, 583-600. 2- Karadakovan, A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım. , sayfa no: 463-502. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Ölüm kavramı, bilinç değerlendirmesi ve kesin ölüm belirtileri | 1- Sepit, D. (2005). Bilinç durumunun değerlendirilmesi ve Glasgow koma skalası, Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 2(1):12-16. 2- Karadakovan, A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım. sayfa no: 463-502. |
10 | Terminal dönemde hasta ve yakınlarında görülen tepkiler | 1- Karadakovan, A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım. sayfa no: 463-502. |
11 | Ölümün haber verilmesi ve yas süreci | 1- Karadakovan, A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım. sayfa no: 463-502. 2- http://www.istanbulsaglik.gov.tr/w/sb/egt/pdf/terminal_donem.pdf 3- Karadakovan, A., Eti Aslan, F. (2022). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım., sayfa no: 211-221. |
12 | Ölüm sonrası yapılması gereken işlemler ve bakım | 1- Reed, J.,Clarke C.,Macfarlane A. (2015). Yaşlı Bakım Hemşireliği, Çev.Ed.:Karadakovan A., sayfa no: 231-251 2- http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/ Terminal%20D%C3%B6nem%20Ve%20Bak%C4%B1m%C4%B1.pdf 3- Karadakovan, A., Eti Aslan, F. (2022). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. sayfa no: 211-221. |
13 | Terminal dönem etik konular: ötenazi, doku ve organ nakli | 1- Karadakovan, A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım. 463-502. 2- Arpacı, F. (2018). Yaşlı Bakımının Temel İlkeleri. sayfa no: 181-197. |
14 | Genel Tekrar-Makale tartışması | |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
5
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje |
1
|
10
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
25
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0
|
||
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
2
|
10
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
1
|
11
|
11
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
12
|
12
|
Final Sınavı |
1
|
15
|
15
|
Toplam |
90
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir |
X | ||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır. |
X | ||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir |
|||||
5 | Yaşlı, yaşlının ailesi ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır |
X | ||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
|||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir |
X | ||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler |
|||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür |
X | ||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir |
|||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
|||||
12 | Yaşlıya fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel yönleriyle bütüncül yaklaşım sergiler |
|||||
13 | Huzurevi işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
SADECE YAŞ DEĞİL SAĞLIKLI YAŞ AL
Giderek yaşlanan dünyada yaşlı sağlığının önemini anlamak ve artan yaşla birlikte biyopsikososyal değişikliklere yönelik sunulan hizmet olanaklarını çeşitlendirip sürekli hale getirmek en
Yaşlılarda Ağız ve Diş Sağlığı
Yaşlanmayla birlikte artan diş kayıplarına ve diş sorunlarına dikkat çekmek ve ileri yaş bireylerde ağız ve diş sağlığının sürdürebilmesini sağlamak amacıyla “Türk
YAŞLILARDA COVID19 SÖYLEŞİLERİ
İzmir Ekonomi Üniversitesi Yaşlı Bakımı Programı olarak tüm dünyayı etkisi altına alan Covid 19 pandemisinin özellikle yaşlı bireyler üzerinde yol açtığı fiziksel