SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Yaşlı Bakımı (Türkçe)
YB 201 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Yaşlı Bakım İlke ve Uygulamaları III
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
YB 201
|
Güz/Bahar
|
2
|
8
|
6
|
8
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Servis Dersi
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Olgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapAnlatım / SunumSaha Çalışması / Uygulama | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Sağlıklı ya da hasta yaşlının bakımı için ihtiyaç duyulabilecek her türlü bakım teknikleri ve uygulamalara yönelik bilgi ve becerilerin geliştirilmesi hedeflenmektedir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavramların anlatıldığı ve yaşlı bireyin öz-bakım gereksinimlerinin nasıl karşılanacağını içeren bir derstir. Bunun yanısıra öğrencinin, yaşlının fizyolojik gereksinimlerini tespit edebilmesini sağlar. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş, tanışma, dersin tanıtımı, amaç ve hedeflerin belirtilmesi | |
2 | Yaşlılık döneminde görülen fizyolojik değişiklikler | Karadakovan A. (2014).Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA Sayfa; 279-295 |
3 | Yaşlıda kas-iskelet sistemi hastalıklarında bakım ve uygulamalar | 1. Karadakovan A. (2014).Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, Ankara, 289-292 2. Karadakovan A., Aslan Eti F.,Editör .(2011). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Geliştirilmiş 2. Baskı, Adana Nobel Kitapevi, 1305-1373 3. Sabuncu N, Ay FA. (2010). Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakımı ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevi. İstanbul, 356-387 |
4 | Yaşlıda nörolojik hastalıkların bakımı ve uygulamaları | 1. Bektaş H. (Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 873-899 2. Karadakovan A., Aslan Eti F.,Editör .(2011), Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Geliştirilmiş 2. Baskı, Adana Nobel Kitapevi, 1231-1248 3. Karadakovan A. (2014).Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA Sayfa; 292-293 4. Sabuncu N, Ay FA. (2010). Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakımı ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevi. İstanbul, 356-387 5. Arslantaş D. Editör. (2012), Yaşlı ve Hasta Bakım Hizmetleri, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2491, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1462, 48-64 |
5 | Yaşlıda nörolojik hastalıkların bakımı ve uygulamaları | 1. Bektaş H. (Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 873-899 2. Karadakovan A., Aslan Eti F.,Editör .(2011), Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Geliştirilmiş 2. Baskı, Adana Nobel Kitapevi, 1231-1248 3. Karadakovan A. (2014).Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA Sayfa; 292-293 4. Sabuncu N, Ay FA. (2010). Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakımı ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevi. İstanbul, 356-387 5. Arslantaş D. Editör. (2012), Yaşlı ve Hasta Bakım Hizmetleri, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2491, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1462, 48-64 |
6 | Yaşlıda KBB- Göz hastalıklarının bakımı ve uygulamaları | 1. Karadakovan A., Aslan Eti F.,Editör .(2011), Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Geliştirilmiş 2. Baskı, Adana Nobel Kitapevi, 1119-1159 2. Sabuncu N., Alpar Ş.E., Karabacak Ü. (2008). Hemşirelik Esasları Temel Beceriler Rehberi/İst. Medikal Yayıncılık, ANKARA, 185-229, 297-375 |
7 | Yaşlıda disfaji ve bakımı | 1. Bektaş H.(Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 326-336 2. Karadakovan A (2014). Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA Sayfa; 99-114 3. Sabuncu N.,Alpar Ş.E.,Karabacak Ü. ( 2008). Hemşirelik Esasları Temel Beceriler Rehberi/İst. Medikal Yayıncılık, ANKARA, 185-229 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yaşlıda genital sistem hastalıklarının bakımı ve uygulamaları | 1. Ay F. (2011). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitapevi, 3. Baskı İstanbul, 606-635 2. Bektaş H.(Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 323-324 3. Karadakovan A. (2014). Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA Sayfa; 171-178 |
10 | Yaşlıda düşmeler ve bakım | 1. Bektaş H.(Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 94-123 2. Arslantaş D. Editör (2012), Yaşlı ve Hasta Bakım Hizmetleri, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2491, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1462, 122-146 |
11 | Yaşlıda düşmeler ve bakım | 1. Bektaş H.(Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 94-123 2. Arslantaş D. Editör (2012), Yaşlı ve Hasta Bakım Hizmetleri, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2491, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1462, 122-146 |
12 | Yaşlıda bilinçli ilaç kullanımı | 1. Fadıloğlu Ç (2006), İleri Geriatri Hemşireliği, Meta Basım Matbaacılık Hizmetleri İZMİR, 77-91 2. Karadakovan A (2014). Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA, 305-312 |
13 | Yaşlı bireyde öz-bakım uygulamaları | Şahin A., Türgay A., Süzen B., (2015) Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler,6.baskı Nobel Tıp Kitabevi, 269-407 |
14 | Olgu sunumu | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
5
|
Laboratuvar / Uygulama |
1
|
10
|
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
15
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje |
1
|
10
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
5
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
8
|
128
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
1
|
14
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
2
|
5
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
1
|
5
|
5
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
9
|
9
|
Final Sınavı |
1
|
12
|
12
|
Toplam |
210
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir |
X | ||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
X | ||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır. |
X | ||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir |
|||||
5 | Yaşlı, yaşlının ailesi ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır |
X | ||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
|||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir |
X | ||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler |
|||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür |
X | ||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir |
X | ||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
|||||
12 | Yaşlıya fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel yönleriyle bütüncül yaklaşım sergiler |
X | ||||
13 | Huzurevi işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
SADECE YAŞ DEĞİL SAĞLIKLI YAŞ AL
Giderek yaşlanan dünyada yaşlı sağlığının önemini anlamak ve artan yaşla birlikte biyopsikososyal değişikliklere yönelik sunulan hizmet olanaklarını çeşitlendirip sürekli hale getirmek en
Yaşlılarda Ağız ve Diş Sağlığı
Yaşlanmayla birlikte artan diş kayıplarına ve diş sorunlarına dikkat çekmek ve ileri yaş bireylerde ağız ve diş sağlığının sürdürebilmesini sağlamak amacıyla “Türk
YAŞLILARDA COVID19 SÖYLEŞİLERİ
İzmir Ekonomi Üniversitesi Yaşlı Bakımı Programı olarak tüm dünyayı etkisi altına alan Covid 19 pandemisinin özellikle yaşlı bireyler üzerinde yol açtığı fiziksel