Bizi takip edin
|
EN

SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU

Yaşlı Bakımı (Türkçe)

YB 101 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Yaşlı Bakım İlke ve Uygulamaları I
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
YB 101
Güz
2
2
3
7

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Ön Lisans
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Grup çalışması
Olgu / Vaka çalışması
Soru & Cevap
Deney / Laboratuvar / Atölye uygulama
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bireysel hijyen, yaşlı bakımında dikkat edilmesi gereken davranışlar, gerekli hallerde ilaç kullanım yöntemleri, yara bakımı ve yaşlıların beslenme gereksinimlerinin, dersi alan öğrenciler tarafından kavranması hedeflenmektedir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Yaşlı bireyin gereksinimlerini ve problemlerini tanımlayabilecektir.
  • Sağlık ekibi üyelerini ve ekip çalışmasının önemini tanımlayabilecektir.
  • Yaşlanma ve yaşlılık ile ilgili kavramları açıklayabilecektir.
  • Asepsi ve antisepsiyi tanımlayabilecektir.
  • Gözetim altında yaşlı bakımına ilişkin temel becerileri uygulayabilecektir (Vital bulguları ölçebilecek ve kaydedebilecek, yatak başı yaşlı bakımı, dekübitus ülserleri bakımı ve yara bakımı yapabilecek, oral ve parenteral ilaçları uygulayabilecek, yatak yapabilecek, yaşlıya rahat yatış pozisyonlarını verebilecek ve değerlendirebilecek, sıcak ve soğuk uygulamaları yapabilecek ve yorumlayabilecek, yaşlının beslenme gereksiniminin karşılanmasında, oral yol ve gavajla beslemeyi uygulayabilecek.)
  • Yaşlı bakımının temel kurallarını açıklayabilecektir
Ders Tanımı Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavramların anlatıldığı ve yaşlı bireyin öz-bakım gereksinimlerinin nasıl karşılanacağını içeren bir derstir. Bunun yanısıra öğrencinin, yaşlının fizyolojik gereksinimlerini tespit edebilmesini sağlar.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş, tanışma, dersin tanıtımı, amaç ve hedeflerin belirtilmesi.
2 Yaşlanma ve yaşlılık ile ilgili tanımlamalar Süzen B., Ay, Akça, F. (2015). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri,6..Baskı,İstanbul,2-11. Ryan,A.(2015). Yaşlı Bakımı Hemşireliği, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 43-58.
3 Sağlık ekibi kavramı Ecevit, Alpar,Ş. (2009). Hemşirelik Bakımında İlke ve Uygulamalar,Alter Yayıncılık,2.Baskı, Ankara. 53-57
4 Yaşlının temel gereksinimleri Karadakovan, A. (2014). Yaşlı Sağlığı ve Bakım, Akademisyen Tıp Kitabevi,Ankara, 99-177.
5 Enfeksiyon kontrolü, Asepsi-antisepsi Sarvan,Zor,S.(2015). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri,6..Baskı,İstanbul,244-287
6 Yaşlı bakımında hijyen ve uygulamalar Sabuncu,N.Özhan,F.,Dursun,S. (2009). Hemşirelik Bakımında İlke ve Uygulamalar,Alter Yayıncılık,2.Baskı, Ankara.185-228
7 Vücut mekaniği ve hastanın hareket ettirilmesi Dursun,S.,Özhan,F. (2015). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri,6..Baskı,İstanbul,568-588.
8 Ara Sınav
9 Yatak yapımı, rahat yatış pozisyonları Sabuncu,N.,Alpar,Ecevit,Ş.,Karabacak,Ü. ve ark.(2015).Hemşirelik Esasları Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Tıp Kitabevi, 2.Baskı,52-55/19-32
10 Yaşamsal belirtiler, ateş, nabız, tansiyon, solunum ölçülmesi ve kaydedilmesi Işık,Demir,R.(2015). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri,6..Baskı,İstanbul,410-445.
11 Yaşlıda sıcak ve soğuk uygulamalar Işık,Demir,R.(2015). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri,6..Baskı,İstanbul,449-466.
12 Yaşlıda bası yaraları ve yara bakımı Gençtürk,Teke,N. (2015). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri,6..Baskı,İstanbul,314-361
13 Yaşlının beslenme gereksiniminin karşılanması, oral yol ve gavajla beslenme Sabuncu,N. (2009). Hemşirelik Bakımında İlke ve Uygulamalar,Alter Yayıncılık,2.Baskı, Ankara.449-482
14 Olgu sunumu
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı

 

Ders Kitabı
  1. Sabuncu,N. Özhan, F., Dursun,S. (2009). Hemşirelik Bakımında İlke ve Uygulamalar, Alter Yayıncılık, 2.Baskı, Ankara. ISBN: 9786054523214
  2. Karadakovan, A. (2014). Yaşlı Sağlığı ve Bakım, Akademisyen Tıp Kitapevi, Ankara. ISBN: 9786054649877
  3. Ay, F.A. (2015). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar  ve Beceriler, Nobel Tıp Kitap evleri, 6.Baskı, İstanbul. ISBN: 9786053354178
Önerilen Okumalar/Materyaller
  1. Lynn, S. (2015).Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri , Çev.Ed.: Bektaş,H., Nobel Akademik Yayıncılık, 3.Baskı. ISBN: 978-6053200987
  2. Tok, Özen, A. (2018). Yaşlılığa Çok Yönlü Bakış: Yaşlı Bakım Elemanı Yetiştirme ve Geliştirme, Hedef CS Yayıncılık ve Mühendislik, Ankara. ISBN: 978-605-9877-66-2
  3. Tok, Özen, A. (2018). Yaşlılığa Çok Yönlü Bakış: Yaşlı Bakımı İlke ve Uygulamaları-1, Hedef CS Yayıncılık ve Mühendislik, Ankara. ISBN: 978-605-9877-64-0
  4. Padır, N. (2018). Yaşlılığa Çok Yönlü Bakış: Yaşlı Bakımı İlke ve Uygulamaları-2, Hedef CS Yayıncılık ve Mühendislik, Ankara. ISBN: 978-605-9877-58-9

 

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
5
Laboratuvar / Uygulama
1
10
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
15
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
10
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
20
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
5
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
2
32
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
4
56
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
2
15
30
Sunum / Jüri Önünde Sunum
0
Proje
1
14
14
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
1
18
18
Final Sınavı
1
21
21
    Toplam
203

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir

X
2

Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

X
3

Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır.

X
4

Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir

5

Yaşlı, yaşlının ailesi ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır

6

Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır

X
7

Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir

8

Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler

9

Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür

10

İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir

11

İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar

12

Yaşlıya fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel yönleriyle bütüncül yaklaşım sergiler

X
13

Huzurevi işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.