SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Yaşlı Bakımı (Türkçe)
TS 114 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Genel Biyoloji
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
TS 114
|
Güz/Bahar
|
2
|
0
|
2
|
3
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Grup çalışmasıAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilerin biyolojinin temel konuları hakkında bilgi edinmesi; hücrenin yapısı, fonksiyonu ve temel genetik konularını kavraması , hücrede metabolizma ve enerji üretimini anlayabilmesi, hücre yaşlanmasında etkili olan mekanizmalar hakkında bilgi edinmesi amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, temel biyolojik ve genetik bilgiler ile Hücrenin yapısı ve işlevi, yaşlanmanın moleküler mekanizması, nedenleri, yaşlanma ile meydana gelen morfolojik ve fizyolojik..değişimlere ilişkin bilgileri içermektedir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri |
X
|
|
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Canlıların Ortak Özellikleri | |
2 | Canlıların Moleküler Yapısı | Campbell sy; (26-27) Yaş. Tem. Kur sy; (21-27) |
3 | Canlılarda Biyomoleküller | Yaş. Tem. Kur sy; (30-60) Campbell sy; (27-36) |
4 | İnsan Hücresinin yapısı ve işlevi | Campbell sy; (108-125) Yaş. Tem. Kur sy; (67-99) |
5 | DNA, RNA ve Protein sentezi | Campbell sy; (6-7) Yaş. Tem. Kur sy; (405-461) |
6 | Metabolizma ve Enerji Üretimi | Yaş. Tem. Kur sy; (108-124) |
7 | Hücre Döngüsü ve Regülasyonu | Yaş. Tem. Kur sy; (146-154; 244-260) |
8 | Ara Sınav | |
9 | Hücresel İletişim ve Sinyalleşme | Campbell sy; (197-207) |
10 | Hücrede Homeostaz ve Ölüm Mekanizması | Ek Kaynak 1 |
11 | Hücre Yaşlanması ve Etkili olan mekanizmalar | Ek Kaynak 2 |
12 | Telomerlerin Hücre Yaşlanmasındaki Etkileri | Ek Kaynak 3 |
13 | Mitokondrial Hasarın Hücre Yaşlanmasındaki Etkkisi | Ek Kaynak 2 |
14 | Serbest Radikallerin Hücre Yaşlanmasına Etkisi | Ek Kaynak 4 |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final |
Ders Kitabı |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller | Ek Kaynak 1: Hücre Ölüm Mekanizmaları Zuhal Hamurcu; Türkiye Klinikleri; 2022. P.39-47 Ek Kaynak 2 Yaşlanmanın moleküler temelleri ISSN 1012-2354, Cilt:30, Sayı:2. Mart-2014 Ek Kaynak 3: Telomerlerin Yaşlanma ve Kanser İlişkisindeki Rolü Merve Güneri Yıldız, Sümer Aras, Demet Cansaran Duman Ek Kaynak 4: Oksidatif Stres ve Yaşlanma 10.4274//dermatoz.galenos.2021.68077 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
50
|
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
50
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
50
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
1
|
14
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
8
|
8
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
14
|
14
|
Final Sınavı |
22
|
0
|
|
Toplam |
68
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir |
|||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır. |
|||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir |
|||||
5 | Yaşlı, yaşlının ailesi ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır |
|||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
|||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir |
|||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler |
|||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür |
|||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir |
|||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
|||||
12 | Yaşlıya fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel yönleriyle bütüncül yaklaşım sergiler |
|||||
13 | Huzurevi işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
SADECE YAŞ DEĞİL SAĞLIKLI YAŞ AL
Giderek yaşlanan dünyada yaşlı sağlığının önemini anlamak ve artan yaşla birlikte biyopsikososyal değişikliklere yönelik sunulan hizmet olanaklarını çeşitlendirip sürekli hale getirmek en
Yaşlılarda Ağız ve Diş Sağlığı
Yaşlanmayla birlikte artan diş kayıplarına ve diş sorunlarına dikkat çekmek ve ileri yaş bireylerde ağız ve diş sağlığının sürdürebilmesini sağlamak amacıyla “Türk
YAŞLILARDA COVID19 SÖYLEŞİLERİ
İzmir Ekonomi Üniversitesi Yaşlı Bakımı Programı olarak tüm dünyayı etkisi altına alan Covid 19 pandemisinin özellikle yaşlı bireyler üzerinde yol açtığı fiziksel