SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Yaşlı Bakımı (Türkçe)
TS 102 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Farmakoloji
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
TS 102
|
Güz/Bahar
|
2
|
0
|
2
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Servis Dersi
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin ilaçların veriliş yollarını, farmasötik şekilleri, farmakokinetik ve farmakodinamik özellikleri (ilaçların emilimi, dağılımı, metabolizması, etki mekanizmaları, etkilerini değiştiren faktörler gibi), sık kullanılan ilaç gruplarının özelliklerini anlaması amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders genel farmakoloji, antibiyotikler, sinir sistemini etkileyen ilaçlar, kardiyovasküler sistem ilaçları, solunum sistemi ilaçları, gastrointestinal sistem ilaçları, endokrin sistem ilaçları, analjezik ve anti-inflamatuar ilaçlar, kas iskelet sistemi ilaçları kapsamaktadır. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş, Genel Farmakoloji I Farmasötik şekiller | |
2 | Genel Farmakoloji II İlaçların uygulanma yolları | Prof.Dr.İsmet Dökmeci. Sağlık yüksekokulları için Farmakoloji, 2010,sayfa 1-59 |
3 | Genel Farmakoloji III İlaçların Emilimi, Dağılımı | Prof.Dr.İsmet Dökmeci. Sağlık yüksekokulları için Farmakoloji, 2010,sayfa 1-59 |
4 | Genel Farmakoloji IV İlaçların Metabolizması ve Atılımı | Prof.Dr.İsmet Dökmeci. Sağlık yüksekokulları için Farmakoloji, 2010,sayfa 1-59 |
5 | Genel Farmakoloji V İlaçların etkisini değiştiren faktörler İlaç etkileşimleri | Prof.Dr.İsmet Dökmeci. Sağlık yüksekokulları için Farmakoloji, 2010,sayfa 1-59 |
6 | Kardiyovasküler sistem ilaçları I | Prof.Dr.İsmet Dökmeci. Sağlık yüksekokulları için Farmakoloji, 2010,sayfa 61-81 |
7 | Kardiyovasküler sistem ilaçları II | Prof.Dr.İsmet Dökmeci. Sağlık yüksekokulları için Farmakoloji, 2010,sayfa 127-167 |
8 | ARA SINAV | ARA SINAV |
9 | Solunum sistemi ilaçları. | Prof.Dr.İsmet Dökmeci. Sağlık yüksekokulları için Farmakoloji, 2010,sayfa 121-127 |
10 | Gastrointestinal Sistem İlaçları. | Prof.Dr.İsmet Dökmeci. Sağlık yüksekokulları için Farmakoloji, 2010,sayfa 191-223 |
11 | Sinir Sistemi ilaçları | Prof.Dr.İsmet Dökmeci. Sağlık yüksekokulları için Farmakoloji, 2010,sayfa 103-127 |
12 | Analjezik ve Anti-inflamatuar İlaçlar | Prof.Dr.İsmet Dökmeci. Sağlık yüksekokulları için Farmakoloji, 2010,sayfa 153-185 |
13 | Endokrin sistem ilaçları | Prof.Dr.İsmet Dökmeci. Sağlık yüksekokulları için Farmakoloji, 2010,sayfa 191-223 |
14 | Antimikrobiyal ilaçlar | Prof.Dr.İsmet Dökmeci. Sağlık yüksekokulları için Farmakoloji, 2010,sayfa 205-210 |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | FİNAL SINAVI |
Ders Kitabı | Prof.Dr.İsmet Dökmeci. Sağlık yüksekokulları için Farmakoloji, Nobel Tıp Kitapevi, ISBN:9789754208030, 2010 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Kayaalp, S.O.(2009). Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji (12.baskı). Ankara : Pelikan Yayıncılık. Prof.Dr. Öner Süzer, Farmakolojinin Temelleri. Nobel Tip Kitabevi 2002 Doç. Dr. Zafer Güney, Farmakoloji; Klinisyen Tıp Kitabevleri ve Nobel Tıp Kitabevleri, 2004 Howlan, Mycek, Çevirmen: Prof.Dr. Filiz Onat, Doç.Dr. Zafer Gören, Doç.Dr. Atila Karaalp, Lippincott Farmakoloji. Nobel Tıp Kitabevi, 2009 Doç.Dr. Haki Kara. Sağlık yüksekokulları için Farmakoloji. Göktuğ basın yayın dağıtım pazarlama, Amasya, 2007 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
30
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
2
|
28
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
2
|
8
|
16
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
16
|
16
|
Final Sınavı |
1
|
28
|
28
|
Toplam |
120
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir |
X | ||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır. |
X | ||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir |
|||||
5 | Yaşlı, yaşlının ailesi ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır |
|||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
|||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir |
X | ||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler |
X | ||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür |
|||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir |
X | ||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
|||||
12 | Yaşlıya fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel yönleriyle bütüncül yaklaşım sergiler |
|||||
13 | Huzurevi işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
SADECE YAŞ DEĞİL SAĞLIKLI YAŞ AL
Giderek yaşlanan dünyada yaşlı sağlığının önemini anlamak ve artan yaşla birlikte biyopsikososyal değişikliklere yönelik sunulan hizmet olanaklarını çeşitlendirip sürekli hale getirmek en
Yaşlılarda Ağız ve Diş Sağlığı
Yaşlanmayla birlikte artan diş kayıplarına ve diş sorunlarına dikkat çekmek ve ileri yaş bireylerde ağız ve diş sağlığının sürdürebilmesini sağlamak amacıyla “Türk
YAŞLILARDA COVID19 SÖYLEŞİLERİ
İzmir Ekonomi Üniversitesi Yaşlı Bakımı Programı olarak tüm dünyayı etkisi altına alan Covid 19 pandemisinin özellikle yaşlı bireyler üzerinde yol açtığı fiziksel