SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Yaşlı Bakımı (Türkçe)
TDS 270 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Sağlık Çalışanları için Mevzuat
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
TDS 270
|
Güz/Bahar
|
2
|
0
|
2
|
3
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin sağlık mevzuatı konusunda genel bir anlayış geliştirmesi, çalışma yaşamında yetki ve sorumluluklar açısından ilgili mevzuattan nasıl yararlanılacağı konusunda bilgi edinmesidir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste sağlık mevzuatı, ilgili temel kavram ve kurumlar, sağlık çalışanlarının görev, yetki ve sorumlulukları ile hasta hakları ele alınmaktadır |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Sağlık çalışanı ve mevzuat kavramı, sağlık hizmeti açıklanarak dersin tanıtımına yönelik ( genel içeriği, işlenişi, devam ve sınav tekniği hakkında ) genel bilgi ve derse giriş yapılacaktır. | |
2 | Sağlık mevzuatına esas olan ;Anayasa, kanun, Cumhurbaşkanlığı kararı, kanun hükmünde kararname başta olmak üzere sağlık mevzuatında yer alan yazılı kurallar normlar hiyerarşisi çerçevesinde genel olarak anlatılacaktır. | |
3 | Kişisel Verilerin Korunması Kanunu, kişisel veri ve özel hayatın gizliliği açıklanacaktır. Hangi durumlarda ihlal edilirse suç olacağı anlatılacaktır. | |
4 | Devlet Memurları Kanununda yer alan Yardımcı Sağlık Hizmetleri Sınıfına göre memur personelin hak ve sorumlulukları anlatılacaktır. | |
5 | Yardımcı Sağlık Hizmetleri Personelinin özel sağlık kuruluşları ve özel sektörde ( ilaç, gözlük, turizm sektörü örneği) çalışmaları durumunda işçi ve sözleşmeli personel olarak İş kanununa göre hak ve sorumlulukları anlatılacaktır. | |
6 | Hasta Hakları Yönetmeliği ve hasta kayıtlarının gizliliği anlatılacaktır. | |
7 | Ara sınav | |
8 | Sağlık Bakanlığı merkez ve taşra birimleri ile Kamu hastaneleri ve özel sağlık kuruluşları hakkında genel bilgi anlatılacaktır. | |
9 | Türk Ceza Kanununda kast ve taksir kavramları ile sağlık çalışanlarının işleyebilecekleri/ karışabilecekleri suçlara dair bilgi ve cezai sorumlulukları ile disiplin ve idari açıdan hak ve sorumlulukları anlatılacaktır. | |
10 | Sağlık çalışanlarının çalışma yaşamında karşılaşabilecekleri suçlar ( taksirle yaralama-kasten yaralama-hakaret -tehdit başta olmak üzere) ve bu suçlarda hukuki yardım almaları anlatılacaktır. | |
11 | Yardımcı Sağlık Personelinin görevde haksız isnatlara iftiraya karşı veya görev suçları işlemleri durumunda 4483 sayılı Memurlar Ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun hükümlerine göre haklarında nasıl idari soruşturma yapılacağı | |
12 | Bugüne kadar işlenen dersler tekrar edilerek, örnek bir sağlık çalışanı ile hasta arasında yaşanabilecek bir olayın adli-idari ve varsa disiplin boyutunu öğrenmeleri sağlanacaktır. Öğrencilerimizden gelen sorular cevaplandırılacak gelecek ders yılına katkı sağlayabilecek varsa eleştiri , görüş ve önerileri alınacaktır. | |
13 | Genel tekrar | |
14 | Genel tekrar | |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final |
Ders Kitabı | 1.TIP VE SAĞLIK HUKUKU EL KİTABI HAKAN HAKERİ Seçkin, 2022. ISBN : 978 975 027 9904 2.İnsan Hakları El Kitabı Prof. Dr. Durmuş TEZCAN, Prof. Dr. Mustafa Ruhan ERDEM, Prof. Dr. Oğuz SANCAKDAR, Doç Dr. Rıfat Murat ÖNOK Seçkin Ankara 2021. ISBN: 978 975 026 7666 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | https://www.youtube.com/watch?v=oAzp_dZptDw AÖF Sağlık Kurumları mevzuatı videoları kısa ve özet olarak faydalı bulunmuş olup önerilmektedir. |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
5
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
25
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0
|
||
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
2
|
8
|
16
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
18
|
18
|
Final Sınavı |
1
|
24
|
24
|
Toplam |
90
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir |
|||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır. |
|||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir |
|||||
5 | Yaşlı, yaşlının ailesi ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır |
|||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
|||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir |
|||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler |
|||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür |
|||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir |
|||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
|||||
12 | Yaşlıya fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel yönleriyle bütüncül yaklaşım sergiler |
|||||
13 | Huzurevi işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
SADECE YAŞ DEĞİL SAĞLIKLI YAŞ AL
Giderek yaşlanan dünyada yaşlı sağlığının önemini anlamak ve artan yaşla birlikte biyopsikososyal değişikliklere yönelik sunulan hizmet olanaklarını çeşitlendirip sürekli hale getirmek en
Yaşlılarda Ağız ve Diş Sağlığı
Yaşlanmayla birlikte artan diş kayıplarına ve diş sorunlarına dikkat çekmek ve ileri yaş bireylerde ağız ve diş sağlığının sürdürebilmesini sağlamak amacıyla “Türk
YAŞLILARDA COVID19 SÖYLEŞİLERİ
İzmir Ekonomi Üniversitesi Yaşlı Bakımı Programı olarak tüm dünyayı etkisi altına alan Covid 19 pandemisinin özellikle yaşlı bireyler üzerinde yol açtığı fiziksel