SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik (Türkçe)
YB 209 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Yaşlılık ve Enfeksiyon
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
YB 209
|
Güz/Bahar
|
2
|
0
|
2
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Öğrencinin enfeksiyon kavramının tanımını ve tarihsel gelişimini bilmesi, Covid -19 enfeksiyonu, hastane enfeksiyonlarının ve önemli enfeksiyon hastalıklarının nedenlerini bilerek gerekli önlemleri alabilmesi ve uygun bakımı sunabilmesi, hastanede enfeksiyon kontrolünü bilerek uygulamalarına yansıtabilmesi amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Yaşlı bireylerde sık görülen enfeksiyon hastalıklarının ve bu hastalıklardan korunma yollarının anlatıldığı bir derstir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş, tanışma, dersin tanıtımı, amaç ve hedeflerin belirtilmesi. | |
2 | Enfeksiyon nedir? Enfeksiyon hastalıkları nedir? Bulaşıcı hastalıkların önemi. Bulaşıcı hastalık etkenleri ve genel özellikleri. Vücudun savunma mekanizmaları. | Görak G., Savaşer S., Yıldız S.,(2010). Bulaşıcı Hastalıklar Hemşireliği, İstanbul Medikal Yayıncılık. |
3 | Enfeksiyon hastalıklarında görülen belirtiler ve genel bakım ilkeleri | Görak G., Savaşer S., Yıldız S.,(2010). Bulaşıcı Hastalıklar Hemşireliği, İstanbul Medikal Yayıncılık. |
4 | Hastane enfeksiyonları ve izolasyon yöntemleri. Sterilizasyon ve dezenfeksiyon | Görak G., Savaşer S., Yıldız S.,(2010). Bulaşıcı Hastalıklar Hemşireliği, İstanbul Medikal Yayıncılık. |
5 | Bulaşıcı hastalıklarda aşının önemi | Görak G., Savaşer S., Yıldız S.,(2010). Bulaşıcı Hastalıklar Hemşireliği, İstanbul Medikal Yayıncılık. |
6 | Yoğun bakımda enfeksiyon kontrolü | Görak G., Savaşer S., Yıldız S.,(2010). Bulaşıcı Hastalıklar Hemşireliği, İstanbul Medikal Yayıncılık. |
7 | Escherichia Coli, Asinetobacter ve MRSA-VRE | Görak G., Savaşer S., Yıldız S.,(2010). Bulaşıcı Hastalıklar Hemşireliği, İstanbul Medikal Yayıncılık. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Deri ve mukoza yoluyla bulaşan hastalıklar | Görak G., Savaşer S., Yıldız S.,(2010). Bulaşıcı Hastalıklar Hemşireliği, İstanbul Medikal Yayıncılık. |
10 | Nazokomiyal solunum sistemi enfeksiyonları | Akta Ş F. Nozokomiyal pnömoni, Klimik Derg 2000;13:3-6 |
11 | Nazokomiyal üreme sistemi enfeksiyonları | Görak G., Savaşer S., Yıldız S.,(2010). Bulaşıcı Hastalıklar Hemşireliği, İstanbul Medikal Yayıncılık. |
12 | Sindirim yoluyla bulaşan hastalıklar | Topçuoğlu M, Durna Z, Karadakovan A, Nörolojik Bilimler Hemşireliği, 2013. ISBN: 978-975-420-963-1 |
13 | Kan yoluyla bulaşan hastalıklar | Görak G., Savaşer S., Yıldız S.,(2010). Bulaşıcı Hastalıklar Hemşireliği, İstanbul Medikal Yayıncılık. |
14 | Makale Tartışması | Yüceer S, Demir SG. Yoğun bakım ünitesinde nazokomiyal enfeksiyonların önlenmesi ve hemşirelik uygulamaları. Dicle Tıp Derg 2009;36(3):226-233. |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
5
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
40
|
Final Sınavı |
45
|
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
55
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
45
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
1
|
14
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
4
|
4
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
14
|
14
|
Final Sınavı |
20
|
0
|
|
Toplam |
64
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir |
|||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır |
|||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır. |
|||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir |
|||||
5 | Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir |
|||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
|||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir |
|||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler |
|||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür |
|||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir |
|||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
|||||
12 | Hastaya ait bilgiyi tıbbi terminolojiyi etkili ve etkin kullanarak dokümante eder |
|||||
13 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanındaki hizmetlerin işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest