İzmir Ekonomi Üniversitesi
  • ENGLISH

  • SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU

    Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik (Türkçe)

    TS 202 | Ders Tanıtım Bilgileri

    Dersin Adı
    Kriz Yönetimi ve Öfke Kontrolü
    Kodu
    Yarıyıl
    Teori
    (saat/hafta)
    Uygulama/Lab
    (saat/hafta)
    Yerel Kredi
    AKTS
    TS 202
    Güz/Bahar
    2
    0
    2
    3

    Ön-Koşul(lar)
    Yok
    Dersin Dili
    Türkçe
    Dersin Türü
    Seçmeli
    Dersin Düzeyi
    Ön Lisans
    Dersin Veriliş Şekli -
    Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
    Grup çalışması
    Canlandırma
    Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu -
    Dersin Koordinatörü
    Öğretim Eleman(lar)ı
    Yardımcı(ları) -
    Dersin Amacı Öğrencilerimizin yardımcı sağlık çalışanı olarak bir ekip ile çalışacaklardır. Çalışma yaşamında karşılaşabilecekleri genel krizleri ve bölümlerine göre de özel krizleri tanımaları, kriz sürecini, çözüm aşamalarını öfke kontolünü ve empatiyi öğrenmelerini sağlamak ve hasta-hasta yakını ve üçüncü kişilerle sağlıklı verimli bir yaşam sürdürebilmeyi kolaylaştırıcı eğitimleri vermek.
    Öğrenme Çıktıları
    #
    İçerik
    PÇ Sub
    * Katkı Düzeyi
    1
    2
    3
    4
    5
    1Örgütlerde ve insan ilişkilerinde krizin anlamını açıklayabilir.
    2Kriz oluşturan nedenleri sıralayabilir.
    3Krizin özelliklerini ve evrelerini sayar, olası krizleri öngörür ve gerekli önlemler sıralayabilir.
    4Öfke kontrolü ile ilgili stratejileri tanımlayabilir.
    5Kendisini, diğer insanları anlama ve empati becerisi geliştirebilir.
    Ders Tanımı Yardımcı sağlık personeli çalışanlarının çalışma ortamlarında karşılaşabilecekleri genel krizleri ve bölümlerine göre de özel olarak yaşanabilecek krizleri tanımaları, öfke kontrolü ve empatiyi uygulamalarında da yerleştirmelerine yönelik teorik ve örnek kriz-öfke ve empati senaryo üzerinden canlandırmalar ile ders işlenecektir

     



    Dersin Kategorisi

    Temel Ders
    Uzmanlık/Alan Dersleri
    Destek Dersleri
    İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
    Aktarılabilir Beceri Dersleri

     

    HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

    Hafta Konular Ön Hazırlık Öğrenme Çıktısı
    1 Kriz kavramı tanımı ve kriz çeşitleri Vergiliel Tüz, Melek, Kriz Yönetimi, Ankara (2014): Nobel. S.s. 1-4
    2 Krizin evreleri Işık Sayıl, Oğuz E. Berksun, Refia Palabıyıkoğlu, Halise Devrimci Özgüven, Çiğdem Soykan, Seda Haran, Kriz ve Krize Müdahale, Ankara Üniversitesi Psikiyatrik Kriz Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayınları no:6 s.s. 5-7 Vergiliel Tüz, Melek, Kriz Yönetimi, Ankara (2014): Nobel. S.s. 8-11
    3 Çalışma hayatında kurumlar ve kişiler ile karşılaşabilecekleri krizler ve kriz yönetimi. Işık Sayıl, Oğuz E. Berksun, Refia Palabıyıkoğlu, Halise Devrimci Özgüven, Çiğdem Soykan, Seda Haran, Kriz ve Krize Müdahale, Ankara Üniversitesi Psikiyatrik Kriz Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayınları no:6, s.s. 7-38
    4 Yardımcı sağlık çalışanlarının genel olarak karşılaşabilecekleri krizler Işık Sayıl, Oğuz E. Berksun, Refia Palabıyıkoğlu, Halise Devrimci Özgüven, Çiğdem Soykan, Seda Haran, Kriz ve Krize Müdahale, Ankara Üniversitesi Psikiyatrik Kriz Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayınları no:6, s.s. 137-164
    5 Yardımcı sağlık çalışanlarının bölümleri bazında karşılaşabilecekleri krizler Işık Sayıl, Oğuz E. Berksun, Refia Palabıyıkoğlu, Halise Devrimci Özgüven, Çiğdem Soykan, Seda Haran, Kriz ve Krize Müdahale, Ankara Üniversitesi Psikiyatrik Kriz Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayınları no:6, s.s. 39-60
    6 Duygulanım sürecinin anatomofizyolojisi: Öfke nedir, ne işe yarar Soykan, Çiğdem. Öfke ve Öfke yönetimi, Kriz dergisi, sayı:11, Ankara s.s. 1-3
    7 Ara sınav Soykan, Çiğdem. Öfke ve Öfke yönetimi, Kriz dergisi, sayı:11, Ankara s. s.3-6
    8 Öfke nedir? Öfkenin dışa yansıtılmasında ortaya çıkan sözel,davranışsal ve fiziksel tepkiler ve bu durumda karşılaşılabilecek sorunlar nelerdir?
    9 Öfke kontrolü nedir? Öfke kontrolü aşamaları Soykan, Çiğdem. Öfke ve Öfke yönetimi, Kriz dergisi, sayı:11, Ankara s.s.6-9
    10 Öfkenin kontrol edilebilmesi .Çalışma hayatında hasta ve hasta yakınlarının öfkeli söz ve davranışları ile karşılaştıklarında izlenebilecek yöntemlerin senaryo üzerinden canlandırılması Ertem, Mehmet, Yaşamın Psikososyal Yönetimi (2012), İstanbul: Sayfa Yayınları s.s. 81-90
    11 Empati nedir empati yoluyla hasta ve hasta yakınlarının, üçüncü kişilerin kriz ve öfke durumlarının anlaşılabilmesi Ertem, Mehmet, Yaşamın Psikososyal Yönetimi (2012), İstanbul: Sayfa Yayınları s.s. 81-90
    12 Hasta ve hasta yakınlarının öfkeli davranışlarına maruz kalınmasına dair senaryo örnekleri ile davranışları yerleştirebilme Işık Sayıl, Oğuz E. Berksun, Refia Palabıyıkoğlu, Halise Devrimci Özgüven, Çiğdem Soykan, Seda Haran, Kriz ve Krize Müdahale, Ankara Üniversitesi Psikiyatrik Kriz Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayınları no:6, s.s. 123-137
    13 Ders konularının tekrarı örnek kriz ve öfke senaryoları ile teorik derslerin pratikte de öğrencilerimizde yerleşebilmesi öğrencilerimizden gelen sorular cevaplandırılacak gelecek ders yılına katkı sağlayabilecek varsa eleştiri , görüş ve önerileri alınacaktır Bahar, Emel, İletişim, Ankara (2012):Detay Yayıncılık. S.s.197-201
    14 Canlandırma ve vaka analizi -
    15 Dersin gözden geçirilmesi -
    16 FİNAL

     

    Ders Kitabı

    1.Kriz iletişimi ve Yönetimi E-ISBN 978-975-06-2971-6 AÖF Kitabı. Yazarlar Prof.Dr. Melek TÜZ (Ünite 3, 6) Prof. Dr. Gürkan HAŞİT (Ünite 1, 2) Prof. Dr. İsa İPÇİOĞLU (Ünite 4, 5) Prof. Dr. İdil KARADEMİRLİDAĞ SUHER (Ünite 7, 8) Editör Prof. Dr. Gürkan HAŞİT

    2.İletişim Donanımları ISBN 978-975-14-0886-0  DOĞAN CÜCELOĞLU

    Önerilen Okumalar/Materyaller

    Psik.prof. Dr.Nevzat TARHAN Krizlerin psikolojik yönetimi nasıl olmalı? Öğrencilerimize Web sitesinden okumaları önerilmektedir. nevzattarhan.com

     

    DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı % LO 1 LO 2 LO 3 LO 4 LO 5
    Katılım
    1
    10
    Laboratuvar / Uygulama
    Arazi Çalışması
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    Portfolyo
    Ödev
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    Proje
    Seminer/Çalıştay
    Sözlü Sınav
    Ara Sınav
    1
    40
    Final Sınavı
    1
    50
    Toplam

    Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    3
    50
    Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    1
    50
    Toplam

    AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
    Teorik Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
    16
    2
    32
    Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
    16
    0
    Sınıf Dışı Ders Çalışması
    15
    1
    15
    Arazi Çalışması
    0
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    0
    Portfolyo
    0
    Ödev
    0
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    0
    Proje
    0
    Seminer/Çalıştay
    0
    Sözlü Sınav
    0
    Ara Sınavlar
    1
    18
    18
    Final Sınavı
    1
    25
    25
        Toplam
    90

     

    DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

    #
    PÇ Sub Program Yeterlilikleri / Çıktıları
    * Katkı Düzeyi
    1
    2
    3
    4
    5
    1

    Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir

    X
    -
    -
    -
    -
    2

    Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır

    X
    -
    -
    -
    -
    3

    Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır.

    -
    -
    -
    -
    -
    4

    Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir

    -
    -
    -
    -
    -
    5

    Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir

    -
    X
    -
    -
    -
    6

    Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır

    -
    -
    -
    -
    -
    7

    Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir

    -
    -
    -
    -
    -
    8

    Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler

    X
    -
    -
    -
    -
    9

    Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür

    -
    -
    X
    -
    -
    10

    İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir

    -
    -
    -
    -
    -
    11

    İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar

    -
    -
    -
    -
    -
    12

    Hastaya ait bilgiyi tıbbi terminolojiyi etkili ve etkin kullanarak dokümante eder

    -
    -
    -
    -
    -
    13

    Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanındaki hizmetlerin işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür

    -
    -
    -
    -
    -

    *1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

     


    İzmir Ekonomili'lerin Başarı Hikayeleri

    Sami Eyidilli
    Department of Business Administration
    Profesyonel
    Merve Akça
    Psychology
    Yurtdışı Kariyer
    Aslı Nur TİMUR YORDANOV
    CIU Lead Sustainable Energy Architect
    Profesyonel
    Alper GÜLER
    Qreal 3D Technologies
    Girişimci

    YENİ GÜZELBAHÇE KAMPÜSÜMÜZ

    Detaylar

    KÜRESEL KARİYER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.

    Daha Fazlası..

    BİLİME KATKI

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.

    Daha Fazlası..

    İNSANA DEĞER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.

    Daha Fazlası..

    TOPLUMA FAYDA

    22 yıllık güç ve deneyimini toplumsal çalışmalara aktarmak..

    Daha Fazlası..
    İzmir Ekonomide yapacağın Lisansüstü eğitimle bir adım öndesin