SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik (Türkçe)Dersin Adı |
Acil Durum Yönetimi
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
TDS 250
|
Güz/Bahar
|
2
|
0
|
2
|
3
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıProblem çözmeAnlatım / Sunum | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu derste; öğrencilere acil durum ve afetlerle ilgili kavramsal bilgi edinmeleri, acil durum yönetiminde etkin bir birey olmaları ve acil durum yönetimi ekibi içerisinde bulunmaları durumunda ise üzerilerine düşen görev ve sorumlulukları yerine getirebilecek becerilere sahip olması amaçlanmaktadır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Çıktıları |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ders Tanımı | Acil durum yönetimi dersi öğrencilere doğal afetler, teknolojik kazalar ve insan kaynaklı kriz durumlarında etkin müdahale, yönetim ve iyileşme süreçlerini öğretmeyi amaçlayan bir derstir. Bu ders, risk analizinden afet öncesi hazırlık, afet anı müdahalesi ve afet sonrası iyileşme süreçlerine kadar acil durum yönetiminin tüm aşamalarını kapsar. Aynı zamanda öğrencilere acil durumları yönetebilmek adına beceri ve donanım kazandıran bir ders niteliği taşımaktadır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Öğrenme Çıktısı |
1 | Giriş Dersi: Dersin tanıtılması ve ders planı incelemesi | ||
2 | Acil durum yönetimi ile ilgili temel kavramlar, acil durum yönetimi amaçları, acil durum toplanma noktaları, anonslar, acil durum ekibi, sivil toplum kuruluşları ve görevleri | Tayfun Özdikmen, Acil Durum Yönetimi, 2017, 1. Bölüm, (syf 1-54) | |
3 | Afad, Afet türleri, afetlerin etkileri, afetlerden etkilenenler | Selim Çapar, Türkiye’de mevzuat Bağlamında Afet ve Acil Durum Yönetimi, 2023, 1. Bölüm, (syf 19-38), Nurullah Hanilçi, Yıldırım Güngör, İsak Yılmaz ve Namık Aysal, Acil Yardım ve Afet Yönetimi Pratikleri, İstanbul Üniversitesi, Açık Öğretim Fakültesi (syf 2-166) | |
4 | Afet yönetimi: Afet aşamalarında müdahale ve çağdaş gelişmeler, görev ve sorumluluklar, çevre yönetimi ve sağlık hizmetleri (sahra hastaneleri) | Murat Pabuç, Acil Yardım ve Afet Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar, , İstanbul Üniversitesi, Açık Öğretim Fakültesi, 10. Bölüm(151-193) 13. bölüm (syf 201-238 ) | |
5 | Afetlerde iletişim: medya, Afetlerde iyileştirme çalışmaları, Afet ve acil durumlara hazırlık ve kuramsal yapısı | Hakan Hoşgörmez, Afetlerde Bilişim ve İletişim Teknolojilerinin Kullanımı, İstanbul Üniversitesi, Açık Öğretim Fakültesi, 3-13. Bölüm (syf 46-255) | |
6 | Gelişmiş ülke ve bölgelerdeki afet yönetim modelleri | Zerrin Toprak Kahraman, Kriz Yönetimi ve Afet Müdahale Politikaları | |
7 | Kriz, krizin evreleri, iş hayatında karşılaşılabilecek krizler ve yönetimleri | Sibel Özesen Çolak, Risk ve Kriz Yönetimi, İstanbul Üniversitesi, Açık Öğretim Fakültesi, 6. Bölüm (syf 155-171) | |
8 | ARA SINAV HAFTASI | ||
9 | Hastanelerde acil durum operasyonları; (patlama, silahlı soygun, bomba, terör ve araç kazaları gibi diğer acil durumların ele alınması ve hastane açısından vaka analizleri) | Tayfun Özdikmen, Acil Durum Yönetimi, 2017, 1. Bölüm, (syf 56-156) | |
10 | İş sağlığı ve güvenliği | Tayfun Özdikmen, Acil Durum Yönetimi, 2017, 2. Bölüm, (syf 157-277) | |
11 | Acil durum planı, hazırlama aşamaları, ön araştırmalar acil durum prosedürleri | Niyazi Bilim, Acil Durum Planı Nasıl Hazırlanır?, 2022, 3. ve 4 Bölüm (Syf 21-77) | |
12 | Acil durum planı yazım aşaması, Afet yönetimi senaryo uygulaması | Niyazi Bilim, Acil Durum Planı Nasıl Hazırlanır?, 2022, 5. ve 6 Bölüm (Syf 77-153) | |
13 | Türkiye’de mevzuat bağlamında acil durum yönetimi | Selim Çapar, Türkiye’de mevzuat Bağlamında Afet ve Acil Durum Yönetimi, 2023, 5., 6., 7., 8., 9., 10. ve 11. Bölüm, (syf 101-294) | |
14 | Ödev sunumları | ||
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | ||
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Tayfun Özdikmen, Acil Durum Yönetimi, Seçkin Yayıncılık, 2017: ISBN:978-975-02-4091-1 Niyazi Bilim, Acil Durum Planı Nasıl Hazırlanır?, Nobel Yayıncılık, 2022: ISBN:978-625-406-474-6 Selim Çapar, Türkiye’de mevzuat Bağlamında Afet ve Acil Durum Yönetimi, Türk İdari Araştırmalar, Vakfı İktisadi İşletmesi, 2023: ISBN:978-625-7197-41-0 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Murat Pabuç, Acil Yardım ve Afet Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar, , İstanbul Üniversitesi, Açık Öğretim Fakültesi: http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/acilyardimveafetyonetimi_ao/advaycy.pdf Nurullah Hanilçi, Yıldırım Güngör, İsak Yılmaz ve Namık Aysal, Acil Yardım ve Afet Yönetimi Pratikleri, İstanbul Üniversitesi, Açık Öğretim Fakültesi: http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/acilyardimveafetyonetimi_ao/ayvayp.pdf Sibel Özesen Çolak, Risk ve Kriz Yönetimi, İstanbul Üniversitesi, Açık Öğretim Fakültesi : http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/acilyardimveafetyonetimi_ao/riskvekrizy%C3%B6netimi.pdf |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % | LO 1 | LO 2 | LO 3 | LO 4 | LO 5 | LO 6 |
Katılım |
1
|
5
|
||||||
Laboratuvar / Uygulama | ||||||||
Arazi Çalışması | ||||||||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||||||||
Portfolyo | ||||||||
Ödev |
1
|
5
|
||||||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
5
|
||||||
Proje | ||||||||
Seminer/Çalıştay | ||||||||
Sözlü Sınav | ||||||||
Ara Sınav |
1
|
40
|
||||||
Final Sınavı |
45
|
|||||||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
55
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
45
|
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0
|
||
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
10
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
10
|
10
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
15
|
15
|
Final Sınavı |
20
|
0
|
|
Toplam |
67
|
#
|
PÇ Sub | Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
3 |
Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır. |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
4 |
Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
5 |
Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
7 |
Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
10 |
İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
11 |
İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
12 |
Hastaya ait bilgiyi tıbbi terminolojiyi etkili ve etkin kullanarak dokümante eder |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
13 |
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanındaki hizmetlerin işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..