29 KASIM TIBBİ SEKRETERLER GÜNÜ ETKİNLİĞİ
29 Kasım Tıbbi Sekreterler Günü, tıbbi sekreterlik mesleğinin sağlık hizmetlerine katkısını, sorumluluğunu ve önemini vurgulamak adına kutlanan özel bir gündür. ...
SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik (Türkçe)Dersin Adı |
Kanser Kayıt Prensipleri ve Yöntemleri
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
TDS 210
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Kanser hastalarının dosyasında tanı, tedavi ve sonuç bilgileri yanında tümörün primer yerleşim yeri, hücre tipi, lateralitesi, evresi v.b., konusunda bilgi veren terimler de yer alır. Kanser kayıt elemanı, bu derste anlatılan kurallar ile uluslararası kanser kayıt standartlarına göre hazırlanmış “yardımcı el kitapları”nı kullanarak bu terimlerin tanı ve / tedaviye ait olduğuna ve/ tümörün primer lokalizasyonuna ve / tipini tanımladığına vb. karar verebilmeyi öğrenir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri |
X
|
|
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Öğrenme Çıktısı |
1 | Dersin Tanıtımı | ||
2 | Kanser kayıt sistemi; tarihçesi, amaçları, kullanımı Kanser tedavisi ile ilgili kavramlar | Dersin hocası tarafından verilen ders notları ve kaynaklar | |
3 | Veri toplama kaynakları, özetleme ilkeleri | Dersin hocası tarafından verilen ders notları ve kaynaklar | |
4 | Kanser patolojisine giriş: Temel kavramlar Primer yerleşim yeri (topografi) Morfoloji/Histoloji Metastaz, Rekürrens,Yayılma | Dersin hocası tarafından verilen ders notları ve kaynaklar | |
5 | Kanser patolojisine giriş: Temel kavramlar Primeri Bilinmeyen Tümörler Çoğul Primer Tümörler | Dersin hocası tarafından verilen ders notları ve kaynaklar | |
6 | Kanser kayıtlarında TNM Özet Evre İlkeleri ve ICD-O Kodlama İlkeleri TNM Özet Evre İlkeleri ve ICD-O Kodlama İlkeleri Uygulama TNM Özet Evre ilkelerinin ve ICD-O Kodlama ilkelerinin kanserli olgular üzerinde değerlendirilmesi | Dersin hocası tarafından verilen ders notları ve kaynaklar | |
7 | Malign neoplazmlar Memenin primer malign neoplazileri; yerleşim yeri, morfoloji/histoloji, yayılma ve metastazları Uygulama ICD-O Kodlama ve TNM Özet Evre ilkelerinin kanserli olgular (örnek; meme) üzerinde değerlendirilmesi | Dersin hocası tarafından verilen ders notları ve kaynaklar | |
8 | ARA SINAV | ||
9 | Malign Neoplaziler Solunum sisteminin primer malign neoplazileri; yerleşim yeri, morfoloji/histoloji, yayılma ve metastazları Uygulama ICD-O Kodlama ve TNM Özet Evre ilkelerinin kanserli olgular (ör; akciğer) üzerinde değerlendirilmesi | Dersin hocası tarafından verilen ders notları ve kaynaklar | |
10 | Malign Neoplaziler Baş-boyunun primer malign neoplazileri; yerleşim yeri, morfoloji/histoloji, yayılma ve metastazları Uygulama ICD-O Kodlama ve TNM Özet Evre ilkelerinin kanserli olgular (ör; larynx) üzerinde değerlendirilmesi | Dersin hocası tarafından verilen ders notları ve kaynaklar | |
11 | Kadın üreme sisteminin primer malign neoplazileri; yerleşim yeri, morfoloji/histoloji, yayılma ve metastazları Genitoüriner sistemin primer malign neoplazileri; yerleşim yeri, morfoloji/histoloji, yayılma ve metastazları Uygulama ICD-O Kodlama ve TNM Özet Evre ilkelerinin kanserli olgular (ör; serviks, böbrek, mesane, prostat) üzerinde değerlendirilmesi | Dersin hocası tarafından verilen ders notları ve kaynaklar | |
12 | Malign Neoplaziler Derinin primer malign neoplazileri; yerleşim yeri, morfoloji/histoloji, yayılma ve metastazları Uygulama ICD-O Kodlama ve TNM Özet Evre ilkelerinin kanserli olgular (ör; deri) üzerinde değerlendirilmesi | Dersin hocası tarafından verilen ders notları ve kaynaklar | |
13 | Kanser İstatistikleri; kanser insidans verisinin analizi ve rapor edilmesi | Dersin hocası tarafından verilen ders notları ve kaynaklar | |
14 | GENEL UYGULAMA | Dersin hocası tarafından verilen ders notları ve kaynaklar | |
15 | GENEL UYGULAMA | Dersin hocası tarafından verilen ders notları ve kaynaklar | |
16 | FİNAL |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller | 1- O.M.JENSEN, D.M.PARKIN, R.MACLENNAN, C.S. MUIR and R.G.SKEET(Edts). CANCER REGISTRATION PRINCIPLES AND METHODS. IARC Scientific Publications, No:95, Lyon, 1991 2- D.ESTEBAN, S.WHELAN, A.LAUDICO and D.M.PARKIN. MANUAL FOR CANCER REGISTRY PERSONNEL. IARC Technical Report, No: 10, Lyon,1995. ÇEVİRİ: G.Ö.AYDEMİR., A ARICAN., F SAÇAKLIOĞLU.,C FİDANER. KANSER KAYIT ELEMANI EL KİTABI.Sağlık Bakanlığı Kanser Savaş Daire Başkanlığı, Ankara, 1998 3- CANCER REGISTRIES IN EPIDEMIOLOGIC RESEARCH(Editorial). CANCER CAUSES & CONTROL, Official journal of IACR. V: 7, N: 3, ISSN 0957-5243, 1996 4- D.M. PARKIN, V.W.CHEN, J.FERLAY, J.GALCERAN, H.H.STORM and S.L.WHELAN. COMPARABILITY and QUALITY CONTROL IN CANCER REGISTRATION. IARC Technical Report No: 19, Lyon, 1994. 5- PERCY C., HOLTEN VV.,MUIR C. INTERNATIONAL CLASSIFICATION OF DISEASES FOR ONCOLOGY (ICD-O), WHO GENEVA 1990. ÇEVİRİ:CANDA Ş. ULUSLARARASI HASTALIK SINIFLANDIRMASI:ONKOLOJİ (UHS-O), EGE ÜNİVERSİTESİ KANSERLE SAVAŞ UYGULAMA ARAŞTIRMA MERKEZİ, NO: 1, İZMİR 1992 6- BERRINO F., BROWN C., MOLLER T.,SOBIN L. EXTENT OF DISEASE.- CONDENSED TNM SYSTEM. EUROPEAN NETWORK OF CANCER REGISTRIES- ENCR RECOMMENDATIONS, 2000 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
5
|
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
15
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
40
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
60
|
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
40
|
|
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
4
|
10
|
40
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
20
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
10
|
10
|
Final Sınavı |
1
|
12
|
12
|
Toplam |
130
|
#
|
PÇ Sub | Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
2 |
Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
3 |
Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
4 |
Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
5 |
Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
7 |
Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
10 |
İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
11 |
İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
12 |
Hastaya ait bilgiyi tıbbi terminolojiyi etkili ve etkin kullanarak dokümante eder |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
13 |
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanındaki hizmetlerin işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
29 Kasım Tıbbi Sekreterler Günü, tıbbi sekreterlik mesleğinin sağlık hizmetlerine katkısını, sorumluluğunu ve önemini vurgulamak adına kutlanan özel bir gündür. ...
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..