SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik (Türkçe)
TDS 105 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Sağlık Çalışanları İçin Mevzuat
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
TDS 105
|
Güz
|
2
|
0
|
2
|
3
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin sağlık mevzuatı konusunda genel bir anlayış geliştirmesi, çalışma yaşamında yetki ve sorumluluklar açısından ilgili mevzuattan nasıl yararlanılacağı konusunda bilgi edinmesidir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste sağlık mevzuatı, ilgili temel kavram ve kurumlar, sağlık çalışanlarının görev, yetki ve sorumlulukları ile hasta hakları ele alınmaktadır |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri |
X
|
|
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Sağlık çalışanı ve mevzuat kavramı, sağlık hizmeti açıklanarak dersin tanıtımına yönelik ( genel içeriği, işlenişi, devam ve sınav tekniği hakkında ) genel bilgi ve derse giriş yapılacaktır. | |
2 | Sağlık mevzuatına esas olan ;Anayasa, kanun, Cumhurbaşkanlığı kararı, kanun hükmünde kararname başta olmak üzere sağlık mevzuatında yer alan yazılı kurallar normlar hiyerarşisi çerçevesinde genel olarak anlatılacaktır. | |
3 | Kişisel Verilerin Korunması Kanunu, kişisel veri ve özel hayatın gizliliği açıklanacaktır. Hangi durumlarda ihlal edilirse suç olacağı anlatılacaktır. | |
4 | Devlet Memurları Kanununda yer alan Yardımcı Sağlık Hizmetleri Sınıfına göre memur personelin hak ve sorumlulukları anlatılacaktır. | |
5 | Yardımcı Sağlık Hizmetleri Personelinin özel sağlık kuruluşları ve özel sektörde ( ilaç, gözlük, turizm sektörü örneği) çalışmaları durumunda işçi ve sözleşmeli personel olarak İş kanununa göre hak ve sorumlulukları anlatılacaktır. | |
6 | Hasta Hakları Yönetmeliği ve hasta kayıtlarının gizliliği anlatılacaktır. | |
7 | Ara sınav | |
8 | Sağlık Bakanlığı merkez ve taşra birimleri ile Kamu hastaneleri ve özel sağlık kuruluşları hakkında genel bilgi anlatılacaktır. | |
9 | Türk Ceza Kanununda kast ve taksir kavramları ile sağlık çalışanlarının işleyebilecekleri/ karışabilecekleri suçlara dair bilgi ve cezai sorumlulukları ile disiplin ve idari açıdan hak ve sorumlulukları anlatılacaktır. | |
10 | Sağlık çalışanlarının çalışma yaşamında karşılaşabilecekleri suçlar ( taksirle yaralama-kasten yaralama-hakaret -tehdit başta olmak üzere) ve bu suçlarda hukuki yardım almaları anlatılacaktır. | |
11 | Yardımcı Sağlık Personelinin görevde haksız isnatlara iftiraya karşı veya görev suçları işlemleri durumunda 4483 sayılı Memurlar Ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun hükümlerine göre haklarında nasıl idari soruşturma yapılacağı | |
12 | Bugüne kadar işlenen dersler tekrar edilerek, örnek bir sağlık çalışanı ile hasta arasında yaşanabilecek bir olayın adli-idari ve varsa disiplin boyutunu öğrenmeleri sağlanacaktır. Öğrencilerimizden gelen sorular cevaplandırılacak gelecek ders yılına katkı sağlayabilecek varsa eleştiri , görüş ve önerileri alınacaktır. | |
13 | Genel tekrar | |
14 | Genel tekrar | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final |
Ders Kitabı | 1.TIP VE SAĞLIK HUKUKU EL KİTABI HAKAN HAKERİ Seçkin, 2022. ISBN : 978 975 027 9904 2.İnsan Hakları El Kitabı Prof. Dr. Durmuş TEZCAN, Prof. Dr. Mustafa Ruhan ERDEM, Prof. Dr. Oğuz SANCAKDAR, Doç Dr. Rıfat Murat ÖNOK Seçkin Ankara 2021. ISBN: 978 975 026 7666 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | https://www.youtube.com/watch?v=oAzp_dZptDw AÖF Sağlık Kurumları mevzuatı videoları kısa ve özet olarak faydalı bulunmuş olup önerilmektedir. |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
5
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
25
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0
|
||
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
2
|
8
|
16
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
18
|
18
|
Final Sınavı |
1
|
24
|
24
|
Toplam |
90
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir |
X | ||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır |
|||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır. |
|||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir |
X | ||||
5 | Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir |
|||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
|||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir |
X | ||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler |
|||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür |
|||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir |
|||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
|||||
12 | Hastaya ait bilgiyi tıbbi terminolojiyi etkili ve etkin kullanarak dokümante eder |
|||||
13 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanındaki hizmetlerin işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest