Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta)
|
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
|
Yerel Kredi
|
AKTS
|
OPT 108
|
Bahar
|
1
|
2
|
2
|
4
|
Ön-Koşul(lar)
|
Yok
|
Dersin Dili
|
Türkçe
|
Dersin Türü
|
Zorunlu
|
Dersin Düzeyi
|
Ön Lisans
|
Dersin Veriliş Şekli
|
Çevrim içi |
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
|
Grup çalışması Deney / Laboratuvar / Atölye uygulama Anlatım / Sunum
|
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu
|
-
|
Dersin Koordinatörü
|
|
Öğretim Eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı(ları)
|
- |
Dersin Amacı
|
Bu derste öğrencilerin mesleki ders uygulamalarında kullanacakları optik aletlerin çalışma ilkelerinin kavraması ve basit optik gereçlerin tasarlanması amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları
|
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
- Bir merceğin diyoptrisinin ölçülmesinde kullanılan araç gereçlerin çalışma ilkesini açıklayabilecektir.
- Işık ve ışığın işlenmesi temeline dayalı araç-gereçlerin özelliklerini tanımlayabilecektir.
- Lazerler ve özelliklerini açıklayabilecektir.
- Bir optik mağazada bulunması gereken araç gereçlerin teknik özelliklerini tanımlayabilecektir.
- Basit optik düzenekleri tasarlayabilecektir.
- Gözlüğün hazırlanışı ve merceklerin özelliklerinin incelenmesi sürecinde kullanılan optik araçların çalışması sırasında oluşabilecek sorunları ve çözüm önerilerini açıklayabilecektir.
|
Ders Tanımı
|
Bir optisyenlik mağazasında bulunması gereken fokometre, pupilametre, nilör makinesi, el taşı, cam kesme makinası, el aletleri, faset matkabı araçların/gereçlerin yapısını ve çalışma ilkesini açıklar. Çalışma ilkesi optik fiziğine dayalı basit gereçleri tasarlar ve yapar. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
|
|
|
Temel Ders |
|
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
Destek Dersleri |
|
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
|
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Teorik: Optik Aletler Dersine Giriş – Uygulama: Laboratuvar Cihazlarının Tanıtımı |
|
2 |
T: Sferometre ve Kalınlık Ölçer – U: Sferometre Kullanımı |
Optik Aletler, s. 16-21 |
3 |
T: Fokometrenin Kısımları – U: Manuel Fokometrenin İncelenmesi |
Optik Aletler, s. 26-32 |
4 |
T: El taşı ve Cam Kesme Makinaları U: Otomatik Fokometre Kullanımı |
Fizik Serway, s. 1153 |
5 |
T: Pupilametrenin Bölümleri - U: Pupilametre Kullanımı |
Optik Aletler, s. 72-74 |
6 |
T: Matkap - U: El Matkabı ve Bıçaklı Matkap |
Fizik Serway, s. 1160 |
7 |
T: Kamera Yapısı U: Isıtıcı |
Optik Aletler, s. 99-100 |
8 |
T: Mikroskop - U: El Taşı |
Optik cihazlara ilişkin bilgi kılavuzları |
9 |
T: Kolimatör U: Nilor Makineleri |
Optik Aletler, s. 82-84 |
10 |
T: Dürbün - U: Faset Matkabı |
Lazerler, s. 12-86 |
11 |
T: Lazerler - U: Cam Kesme Makinesi |
Fizik Serway, s. 1162 |
12 |
T: Teleskop - U: Cam Kesme Makinesi |
Optik Aletler, s. 92-108 |
13 |
T: Az Görme Aletleri - U: Ultrasonik Yıkama Makinesi |
Optik Aletler, s. 92-108 |
14 |
T: Az Görme Aletleri - U: El aletleri kullanımı |
Optik cihazlara ilişkin bilgi kılavuzları |
15 |
Genel Tekrar |
|
16 |
Final |
|
Ders Kitabı
|
- Optik Aletler, Prof. Dr. Naci EKEM, Yrd. Doç. Dr. Gökhan SAVAROĞLU; Esen Ofset, 2005
|
Önerilen Okumalar/Materyaller
|
- Optik cihazlara ilişkin bilgi kılavuzları
- Fizik Serway 1. Cilt Fen Ve Mühendislik İçin, Prof. Dr. Kemal ÇOLAKOĞLU, Palme Yayınevi, 2002, ISBN:9789758624225
- Lazerler, Charlene W. Billings, TÜBİTAK, 2004, ISBN: 9789754036060
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri
|
Sayı |
Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
5
|
Laboratuvar / Uygulama |
-
|
-
|
Arazi Çalışması |
-
|
-
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
-
|
-
|
Portfolyo |
-
|
-
|
Ödev |
1
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
-
|
-
|
Proje |
1
|
25
|
Seminer/Çalıştay |
-
|
-
|
Sözlü Sınav |
-
|
-
|
Ara Sınav |
1
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
5
|
100
|
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
5
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
6 |
100 |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri
|
Sayı |
Süre (Saat) |
İş Yükü |
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
1
|
16
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
-
|
-
|
-
|
Arazi Çalışması |
-
|
-
|
-
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
-
|
-
|
-
|
Portfolyo |
-
|
-
|
-
|
Ödev |
1
|
7
|
7
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
-
|
-
|
-
|
Proje |
1
|
20
|
20
|
Seminer/Çalıştay |
-
|
-
|
-
|
Sözlü Sınav |
-
|
-
|
-
|
Ara Sınavlar |
1
|
15
|
15
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
30
|
|
|
Toplam |
120
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
|
* Katkı Düzeyi
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1 |
Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2 |
Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
|
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
3 |
Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır
|
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
4 |
Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
5 |
Müşteri, tedarikçi ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
6 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
7 |
Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
9 |
Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
10 |
İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir
|
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
11 |
İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
12 |
Bir optisyenlik mağazasının idari sorumluluğu ve yönetimi ile ilgili bilgi ve beceriye sahiptir
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
13 |
Görme sağlığı ile ilgili ürünlerin takibini sağlar ve işletmedeki gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest