İzmir Ekonomi Üniversitesi
  • ENGLISH

  • SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU

    Tıbbi Görüntüleme Teknikleri (Türkçe)

    TS 205 | Ders Tanıtım Bilgileri

    Dersin Adı
    Meslek Etiği
    Kodu
    Yarıyıl
    Teori
    (saat/hafta)
    Uygulama/Lab
    (saat/hafta)
    Yerel Kredi
    AKTS
    TS 205
    Güz/Bahar
    2
    0
    2
    3

    Ön-Koşul(lar)
    Yok
    Dersin Dili
    Türkçe
    Dersin Türü
    Seçmeli
    Dersin Düzeyi
    Ön Lisans
    Dersin Veriliş Şekli -
    Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
    Olgu / Vaka çalışması
    Soru & Cevap
    Kritik verme
    Anlatım / Sunum
    Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu -
    Dersin Koordinatörü
    Öğretim Eleman(lar)ı
    Yardımcı(ları) -
    Dersin Amacı Bu ders öğrencilerin meslek etiği ile ilgili yeterliliklerin kazandırılması amacıyla verilmektedir. Müfredatta yer alan teorik bilgilerin olgu örnekleriyle desteklenmesiyle öğrencilerin meslek hayatlarında karşılaşabilecekleri etik problemleri fark edebilmesi ve etik ikilem durumlarında karar verme yeteneklerinin geliştirmesi amaçlanmaktadır.
    Öğrenme Çıktıları

    Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

    • Etik ve ahlak kavramlarını tanımlayabilecektir.
    • Temel etik ilkeleri açıklayabilecektir.
    • Etik kuramları açıklayabilecektir.
    • Mesleki etik ilkelerine uymak için yapılması gerekenleri sıralayabilecektir.
    • Sağlık hizmetleri meslek etiği ilkelerini açıklayabilecektir.
    Ders Tanımı Bu ders, etik ve ahlak kavramları, ahlak gelişimi, temel etik teorilerinin görüşleri, bilim etiği; meslek etiği kavramı, mesleki etik kodlar, etik karar verme süreçleri ve sosyal sorumluluk konularını içermektedir.

     



    Dersin Kategorisi

    Temel Ders
    Uzmanlık/Alan Dersleri
    Destek Dersleri
    X
    İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
    Aktarılabilir Beceri Dersleri

     

    HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

    Hafta Konular Ön Hazırlık Öğrenme Çıktısı
    1 Dersin tanıtımı, Meslek Etiğine Giriş
    2 Ahlak Felsefesine Giriş, Etik ve Ahlak Kavramlarının Açıklanması, Temel Etik Kavramların Tanıtılması A. Arslan. Felsefeye Giriş. s 119-146 S. İyi ve H. Tepe, Etik. s 1-21 K. Elbeyoğlu, Sağlık Hizmetlerinde Hasta Hakları ve Etik, s. 263-266
    3 Uygulamalı Etiğin Temelini Oluşturan Etik Kuramlar, Metaetik, Normatif Etik, Değerler Etiği İyi, S. ve Tepe, H., Etik, s. 22-45. Kamuran Elbeyoğlu, Sağlık Hizmetlerinde Hasta Hakları ve Etik, s. 266-268 A. Arslan. Felsefeye Giriş..s. 146-179 A. Cevizci, Uygulamalı Etik, s. 37-60
    4 Normatif Etik Kuramları, Teleolojik Kuramlar, Mutluluk veya Erdem Etiği, Yararcılık (Utilitariyanizm) İyi, S. ve Tepe, H., Etik, s. 46-85. K. Elbeyoğlu, Sağlık Hizmetlerinde Hasta Hakları ve Etik, s. 268-273.
    5 Normatif Etik Kuramları, Deontolojik Etik (Kant Etiği), Değerler Etiği İyi, S. ve Tepe, H., Etik, s. 76-93 K. Elbeyoğlu, Sağlık Hizmetlerinde Hasta Hakları ve Etik, s. 273-275.
    6 Uygulamalı Etik, İş ve Meslek Ahlakı M. Arslan, İş ve Meslek Ahlakı, s. 79-117 A. Cevizci, Uygulamalı Etik, 11-17 K. Elbeyoğlu, Sağlık Hizmetlerinde Hasta Hakları ve Etik, s. 275-276.
    7 Etik Karar Verme Süreçleri ve Ahlak Gelişimi Kuramları G. Can. Kişilik Gelişimi (B. Yeşilyaprak, Eğitim Psikolojisi, Gelişim-Öğrenme-Öğretim içinde) s. 135-140.
    8 Arasınav
    9 Çevre Etiği ve Sürdürülebilirlik, İnsan-Merkezcilik, Canlı-Merkezcilik F. Öztürk. Çevre Etiği: Çevre Felsefesine Giriş (Des Jardins) kitap incelemesi, s. 234-242. V. Shiva. Yeryüzü Demokrasisi. S. 11-27 A. Cevizci, Uygulamalı Etik, 121-178
    10 Biyoetik – Kürtaj, Ötenazi A. Cevizci, Uygulamalı Etik, s. 89-116
    11 Tıp Etiğinin Temelleri ve İlkeleri Dünya Tabipler Birliği. Tıp Etiği El Kitabı, s. 11-35 E. Aydın ve N. Ersoy, Tıp Etiği İlkeleri, s. 48-52. R. Akdur, Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi s. 180-188.
    12 Tıp Etiği Hekim-Hasta-Toplum İlişkileri, Hasta Hakları Dünya Tabipler Birliği. Tıp Etiği El Kitabı, s. 36-80. K. Elbeyoğlu, Sağlık Hizmetlerinde Hasta Hakları ve Etik, s. 276-278 ve 282-287 R. Akdur, Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi s. 140-178.
    13 Yönetsel Etik veya Yönetim Etiği, Sağlık Yönetimi ve Etik K. Elbeyoğlu, Sağlık Hizmetlerinde Hasta Hakları ve Etik, s. 278-282. Dünya Tabipler Birliği. Tıp Etiği El Kitabı, s. 80-94
    14 Etik ve Tıbbi Araştırma Dünya Tabipler Birliği. Tıp Etiği El Kitabı, s. 94-117 Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları, s. 19-37
    15 Dersin gözden geçirilmesi -
    16 FİNAL

     

    Ders Kitabı
    1. Arslan, A. (2009). Felsefeye Giriş. Adres Yayınları.
    2. İyi, S. ve Tepe, H., Etik, Ed. (2011). İoanna Kuçuradi ve Demet Taşdelen. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
    3. Arslan M. (2012). İş ve Meslek Ahlakı. Siyasal Kitabevi.
    4. Kolektif. (2002). Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları. Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları.
    5. Des Jardins, J. R. (2006). Çevre Etiği: Çevre Felsefesine Giriş. Çev.: Ruşen Keleş. İmge Yayınevi.
    6. Dünya Tabipler Birliği (2015). Tıp Etiği El Kitabı, Çev. Dr. M. Murat Civaner. Dünya Tabipler Birliği.
    7. Akdur, R. (2013). Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi. Ankara: Songür Eiğitim Hizmetleri.
    Önerilen Okumalar/Materyaller
    1. Nuttall, J. (1997). Ahlak Üzerine Tartışmalar: Etiğe Giriş. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.  Ersoy, Nermin. 1996. "Biyoetik Eğitimi: Gereği, Amaçları". Türkiye Klinikleri Tıp Etiği-Hukuku-Tarihi Dergisi 4(3):94-96.

      Ülman, Y. I. (2010). Etik, biyoetik, hukuk: temel kavramlar ve yaklaşımlar. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (1), 1-4.

       Topbaş, M., Özlü, T., Çan, G., & Bostan, S. (2005). Hekimler hasta haklarını ne kadar biliyorlar? Bir tıp fakültesindeki asistan ve intern hekimlerin bilgi düzeyleri. Turkiye Klinikleri J Med Ethics, 13(2), 81-85.

      Akkaş, E., & Erdem, R. (2017). Hekimlik Meslek Kültürünü Belirleyen Olguların Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 8(17), 47-57.

      Aşar, H. (2017). İnsan-merkezcilik canlı-merkezcilik ikileminde biyoetik. Yıldırım, G., & Kadıoğlu, S. (2007). Etik ve tıp etiği temel kavramları. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 29(2), 7-12.

       Kuçuradi, İ. (2003). Etik ve Etikler. Türkiye Mühendislik Haberleri, 423(1), 7-9.  İzgi, M. C. (2014). Mahremiyet kavramı bağlamında kişisel sağlık verileri. Türkiye Biyoetik Dergisi, 1(1), 201425-201437.

      Tepe, H. (2016). Teorik Etik. Ankara: BilgeSu Yayıncılık

      Tepe, H. (2016). Pratik Etik. Ankara: BilgeSu Yayıncılık 

     

    DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
    Katılım
    1
    10
    Laboratuvar / Uygulama
    Arazi Çalışması
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    Portfolyo
    Ödev
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    1
    20
    Proje
    Seminer/Çalıştay
    Sözlü Sınav
    Ara Sınav
    1
    30
    Final Sınavı
    1
    40
    Toplam

    Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    3
    60
    Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    1
    40
    Toplam

    AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
    Teorik Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
    16
    2
    32
    Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
    16
    0
    Sınıf Dışı Ders Çalışması
    14
    1
    14
    Arazi Çalışması
    0
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    0
    Portfolyo
    0
    Ödev
    0
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    1
    0
    Proje
    0
    Seminer/Çalıştay
    0
    Sözlü Sınav
    0
    Ara Sınavlar
    1
    16
    16
    Final Sınavı
    1
    28
    28
        Toplam
    90

     

    DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

    #
    PÇ Sub Program Yeterlilikleri / Çıktıları
    * Katkı Düzeyi
    1
    2
    3
    4
    5
    1

    Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir

    -
    -
    -
    -
    -
    2

    Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır

    -
    -
    -
    -
    -
    3

    Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır

    -
    -
    -
    -
    -
    4

    Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir

    -
    -
    X
    -
    -
    5

    Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir

    -
    -
    -
    -
    -
    6

    Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır

    -
    -
    -
    -
    -
    7

    Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir

    -
    -
    -
    -
    -
    8

    Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler

    X
    -
    -
    -
    -
    9

    Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür

    -
    -
    X
    -
    -
    10

    İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir

    -
    -
    -
    -
    -
    11

    İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar

    -
    -
    -
    -
    -
    12

    Radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma kurallarına uygun olarak gerekli önlemleri alır

    -
    -
    -
    -
    -
    13

    Tıbbi görüntüleme teknikleri alanında gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür

    -
    -
    -
    -
    -

    *1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

     


    YENİ GÜZELBAHÇE KAMPÜSÜMÜZ

    Detaylar

    KÜRESEL KARİYER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.

    Daha Fazlası..

    BİLİME KATKI

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.

    Daha Fazlası..

    İNSANA DEĞER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.

    Daha Fazlası..

    TOPLUMA FAYDA

    22 yıllık güç ve deneyimini toplumsal çalışmalara aktarmak..

    Daha Fazlası..
    İzmir Ekonomide yapacağın Lisansüstü eğitimle bir adım öndesin