SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Tıbbi Görüntüleme Teknikleri (Türkçe)
TS 205 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Meslek Etiği
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
TS 205
|
Güz/Bahar
|
2
|
0
|
2
|
3
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaOlgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapKritik vermeAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilerin meslek etiği ile ilgili yeterliliklerin kazandırılması amacıyla verilmektedir. Müfredatta yer alan teorik bilgilerin olgu örnekleriyle desteklenmesiyle öğrencilerin meslek hayatlarında karşılaşabilecekleri etik problemleri fark edebilmesi ve etik ikilem durumlarında karar verme yeteneklerinin geliştirmesi amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, etik ve ahlak kavramları, ahlak gelişimi, temel etik teorilerinin görüşleri, bilim etiği; meslek etiği kavramı, mesleki etik kodlar, etik karar verme süreçleri ve sosyal sorumluluk konularını içermektedir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri |
X
|
|
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin tanıtımı, Meslek Etiğine Giriş | |
2 | Ahlak Felsefesine Giriş | Arslan, A. (2009). Felsefeye Giriş. Adres Yayınları s 119-146 / İyi, S. ve Tepe, H., Etik, Ed. (2011). İoanna Kuçuradi ve Demet Taşdelen. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi s 1-21 |
3 | Etik Tarihinde Temel Yaklaşımlar | İyi, S. ve Tepe, H., Etik, Ed. (2011). İoanna Kuçuradi ve Demet Taşdelen. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi ss. 22-45. |
4 | Etiğin Tarihsel Gelişimi | Arslan, A. (2009). Felsefeye Giriş. Adres Yayınları ss.146-179 |
5 | İş Ahlakı ve Meslek Etiği | İyi, S. ve Tepe, H., Etik, Ed. (2011). İoanna Kuçuradi ve Demet Taşdelen. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi ss. 94-100 / Arslan M. (2012). İş ve Meslek Ahlakı. Siyasal Kitabevi ss. 79-117 |
6 | Bilimsel Araştırmalarda Etik | Kolektif. (2002). Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları. Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları ss 15-34 / Dünya Tabipler Birliği (2015). Tıp Etiği El Kitabı, Çev. Dr. M. Murat Civaner. Dünya Tabipler Birliği ss 80-93 |
7 | Çevre Etiği ve Sürdürülebilirlik | Des Jardins, J. R. (2006). Çevre Etiği: Çevre Felsefesine Giriş. Çev.: Ruşen Keleş. İmge Yayınevi ss 149 - 190 |
8 | Arasınav | |
9 | İnsan-Merkezcilik, Canlı-Merkezcilik ve Biyoetik | Des Jardins, J. R. (2006). Çevre Etiği: Çevre Felsefesine Giriş. Çev.: Ruşen Keleş. İmge Yayınevi ss. 251-290 |
10 | Biyoetik ve Hayvan Hakları | Des Jardins, J. R. (2006). Çevre Etiği: Çevre Felsefesine Giriş. Çev.: Ruşen Keleş. İmge Yayınevi ss. 195 - 245 |
11 | Tıp Etiğine Giriş | Kolektif. (2002). Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları. Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları ss 58-58 / Dünya Tabipler Birliği (2015). Tıp Etiği El Kitabı, Çev. Dr. M. Murat Civaner. Dünya Tabipler Birliği ss 11-35 |
12 | Hekim-Hasta-Toplum İlişkileri | Dünya Tabipler Birliği (2015). Tıp Etiği El Kitabı, Çev. Dr. M. Murat Civaner. Dünya Tabipler Birliği ss 36-79 |
13 | Tıp Etiği İlkeleri, Hasta Hakları | Akdur, R. (2013). Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi. Ankara: Songür Eiğitim Hizmetleri ss 140 - 178 |
14 | Ahlaki İkilemler | Akdur, R. (2013). Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi. Ankara: Songür Eiğitim Hizmetleri ss 192 - 214 |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | - |
16 | FİNAL |
Ders Kitabı |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
40
|
Final Sınavı |
1
|
50
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
50
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
50
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
1
|
14
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
16
|
16
|
Final Sınavı |
1
|
28
|
28
|
Toplam |
90
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir |
X | ||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır |
|||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır |
|||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir |
|||||
5 | Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir |
X | ||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
|||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir |
|||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler |
X | ||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür |
X | ||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir |
X | ||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
|||||
12 | Radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma kurallarına uygun olarak gerekli önlemleri alır |
|||||
13 | Tıbbi görüntüleme teknikleri alanında gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest