SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Tıbbi Görüntüleme Teknikleri (Türkçe)Dersin Adı |
Meslek Etiği
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
TS 205
|
Güz/Bahar
|
2
|
0
|
2
|
3
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaOlgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapKritik vermeAnlatım / Sunum | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilerin meslek etiği ile ilgili yeterliliklerin kazandırılması amacıyla verilmektedir. Müfredatta yer alan teorik bilgilerin olgu örnekleriyle desteklenmesiyle öğrencilerin meslek hayatlarında karşılaşabilecekleri etik problemleri fark edebilmesi ve etik ikilem durumlarında karar verme yeteneklerinin geliştirmesi amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, etik ve ahlak kavramları, ahlak gelişimi, temel etik teorilerinin görüşleri, bilim etiği; meslek etiği kavramı, mesleki etik kodlar, etik karar verme süreçleri ve sosyal sorumluluk konularını içermektedir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri |
X
|
|
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Öğrenme Çıktısı |
1 | Dersin tanıtımı, Meslek Etiğine Giriş | ||
2 | Ahlak Felsefesine Giriş, Etik ve Ahlak Kavramlarının Açıklanması, Temel Etik Kavramların Tanıtılması | A. Arslan. Felsefeye Giriş. s 119-146 S. İyi ve H. Tepe, Etik. s 1-21 K. Elbeyoğlu, Sağlık Hizmetlerinde Hasta Hakları ve Etik, s. 263-266 | |
3 | Uygulamalı Etiğin Temelini Oluşturan Etik Kuramlar, Metaetik, Normatif Etik, Değerler Etiği | İyi, S. ve Tepe, H., Etik, s. 22-45. Kamuran Elbeyoğlu, Sağlık Hizmetlerinde Hasta Hakları ve Etik, s. 266-268 A. Arslan. Felsefeye Giriş..s. 146-179 A. Cevizci, Uygulamalı Etik, s. 37-60 | |
4 | Normatif Etik Kuramları, Teleolojik Kuramlar, Mutluluk veya Erdem Etiği, Yararcılık (Utilitariyanizm) | İyi, S. ve Tepe, H., Etik, s. 46-85. K. Elbeyoğlu, Sağlık Hizmetlerinde Hasta Hakları ve Etik, s. 268-273. | |
5 | Normatif Etik Kuramları, Deontolojik Etik (Kant Etiği), Değerler Etiği | İyi, S. ve Tepe, H., Etik, s. 76-93 K. Elbeyoğlu, Sağlık Hizmetlerinde Hasta Hakları ve Etik, s. 273-275. | |
6 | Uygulamalı Etik, İş ve Meslek Ahlakı | M. Arslan, İş ve Meslek Ahlakı, s. 79-117 A. Cevizci, Uygulamalı Etik, 11-17 K. Elbeyoğlu, Sağlık Hizmetlerinde Hasta Hakları ve Etik, s. 275-276. | |
7 | Etik Karar Verme Süreçleri ve Ahlak Gelişimi Kuramları | G. Can. Kişilik Gelişimi (B. Yeşilyaprak, Eğitim Psikolojisi, Gelişim-Öğrenme-Öğretim içinde) s. 135-140. | |
8 | Arasınav | ||
9 | Çevre Etiği ve Sürdürülebilirlik, İnsan-Merkezcilik, Canlı-Merkezcilik | F. Öztürk. Çevre Etiği: Çevre Felsefesine Giriş (Des Jardins) kitap incelemesi, s. 234-242. V. Shiva. Yeryüzü Demokrasisi. S. 11-27 A. Cevizci, Uygulamalı Etik, 121-178 | |
10 | Biyoetik – Kürtaj, Ötenazi | A. Cevizci, Uygulamalı Etik, s. 89-116 | |
11 | Tıp Etiğinin Temelleri ve İlkeleri | Dünya Tabipler Birliği. Tıp Etiği El Kitabı, s. 11-35 E. Aydın ve N. Ersoy, Tıp Etiği İlkeleri, s. 48-52. R. Akdur, Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi s. 180-188. | |
12 | Tıp Etiği Hekim-Hasta-Toplum İlişkileri, Hasta Hakları | Dünya Tabipler Birliği. Tıp Etiği El Kitabı, s. 36-80. K. Elbeyoğlu, Sağlık Hizmetlerinde Hasta Hakları ve Etik, s. 276-278 ve 282-287 R. Akdur, Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi s. 140-178. | |
13 | Yönetsel Etik veya Yönetim Etiği, Sağlık Yönetimi ve Etik | K. Elbeyoğlu, Sağlık Hizmetlerinde Hasta Hakları ve Etik, s. 278-282. Dünya Tabipler Birliği. Tıp Etiği El Kitabı, s. 80-94 | |
14 | Etik ve Tıbbi Araştırma | Dünya Tabipler Birliği. Tıp Etiği El Kitabı, s. 94-117 Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları, s. 19-37 | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | - | |
16 | FİNAL |
Ders Kitabı |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
1
|
14
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
0
|
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
16
|
16
|
Final Sınavı |
1
|
28
|
28
|
Toplam |
90
|
#
|
PÇ Sub | Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
3 |
Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
4 |
Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
5 |
Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
7 |
Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
10 |
İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
11 |
İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
12 |
Radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma kurallarına uygun olarak gerekli önlemleri alır |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
13 |
Tıbbi görüntüleme teknikleri alanında gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..