SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Tıbbi Görüntüleme Teknikleri (Türkçe)Dersin Adı |
Radyasyon Güvenliği ve Radyasyondan Korunma
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
TGT 104
|
Bahar
|
3
|
0
|
3
|
5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Karma | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Anlatım / Sunum | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu derste radyasyonun insan sağlığına ve çevreye verdiği zararları ve radyasyondan korunma yöntemlerinin anlanıp uygulanabilmesınin öğrenilmesi amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders radyasyonun insan sağlığı ve çevreye zararları ve korunma yöntemlerini içermektedir |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Radyasyon kaynakları ve çeşitleri | Radyasyon ve Radyasyondan Korunma Fiziği, Palme yayınevi, 2013. Syf: 255-303 |
2 | Radyoaktivite | Radyasyon ve Radyasyondan Korunma Fiziği, Palme yayınevi, 2013. Syf: 305-361 |
3 | Radyasyonun madde ile etkileşimi | Radyasyon güvenliği ve radyasyondan Korunma Mustafa Demir s:34-38 |
4 | Radyasyon dozu ve birimleri | Radyasyon güvenliği ve radyasyondan Korunma Mustafa Demir s:41-52 |
5 | Radyasyonun biyolojik etkileri | Radyasyon ve Radyasyondan Korunma Fiziği, Palme yayınevi, 2013. Syf: 557-589 |
6 | Radyasyon ölçüm sistemleri | Radyasyon güvenliği ve radyasyondan Korunma Mustafa Demir s:73-76 |
7 | Radyasyondan korunmanın temel prensipleri | Radyasyon ve Radyasyondan Korunma Fiziği, Palme yayınevi, 2013. Syf: 367-424 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Radyolojide radyasyondan korunma yöntemleri, Radyasyon görevlilerine yönelik kişisel koruyucu önlemler, Radyasyonun tespiti ve ölçümü, Kişisel doz izlemi | Radyasyon güvenliği ve radyasyondan Korunma Mustafa Demir s: 53-60, 76-80 |
10 | Radyoloji bölümlerinin tasarım özellikleri, İyonize radyasyon kullanılan odaların tasarım özellikleri | Radyasyon güvenliği ve radyasyondan Korunma Mustafa Demir s:81-96 |
11 | Hasta, hasta yakını ve çevrenin radyasyondan korunması | |
12 | Hamile kadınlarda radyasyondan korunma | Radyasyon güvenliği ve radyasyondan Korunma Mustafa Demir s:84-85 |
13 | Radyasyondan korunma ve uygulamalarla ilgili uluslararası kuruluşlar ve yetkileri | Radyasyon güvenliği ve radyasyondan Korunma Mustafa Demir s:135-136 |
14 | Radyasyon Güvenliği Mevzuatı | Radyasyon güvenliği ve radyasyondan Korunma Mustafa Demir s:136-149 |
15 | Genel tartışma | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | 1-Mustafa Demir, Radyasyon Güvenliği ve Radyasyondan Korunma, İstanbul, 2013 ISBNp: 9789754049350 2-James E.Martin. Radyasyon ve Radyasyondan Korunma Fiziği, Çeviri editörleri; A.Güneş Taner, Mustafa Hicabi Bölükdemir, Kemal Koç. Palme yayınevi, 2013. ISBN No: 9786053551638 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
2-Güneş Tanır, Radyasyon ve Radyasyondan Korunma Fiziği, Palme Yayınevi, 2013 ISBN 10 6053551635 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
15
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje |
1
|
15
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
1
|
12
|
12
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
2
|
15
|
30
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
1
|
15
|
15
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
20
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
25
|
25
|
Toplam |
150
|
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
3 |
Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
4 |
Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
5 |
Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
7 |
Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
10 |
İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
11 |
İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
12 |
Radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma kurallarına uygun olarak gerekli önlemleri alır |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
13 |
Tıbbi görüntüleme teknikleri alanında gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..