SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Tıbbi Laboratuvar Teknikleri (Türkçe)
TLT 216 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Laboratuvar Güvenliği
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
TLT 216
|
Güz/Bahar
|
2
|
0
|
2
|
3
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Anlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; laboratuvar çalışmaları sırasında olası fiziksel, kimyasal ve biyolojik tehlikelere karşı farkındalık ve korunma yöntemlerinin kazanılmasıdır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, tıbbi laboratuvarda çalışma kuralları, olası fiziksel, kimyasal ve biyolojik tehlikeler ve bu tehlikelerden korunma yöntemlerini kapsamaktadır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş, Tanışma, Dersin Tanıtımı. Tıbbi laboratuvarların sınıflandırılması | Y.Hakan Abacıoğlu, Cemile Sönmez, UMS Laboratuvar Güvenliği Rehberi, Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halksağlığı Kurumu Başkanlığı, Mikrobiyoloji Refenrans Laboratuvarları Daire Başkanlığı 2014, 1-10. |
2 | Tıbbi laboratuvarların fiziki şartları | Y.Hakan Abacıoğlu, Cemile Sönmez, UMS Laboratuvar Güvenliği Rehberi, Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halksağlığı Kurumu Başkanlığı, Mikrobiyoloji Refenrans Laboratuvarları Daire Başkanlığı 2014, 157- 166. |
3 | Tıbbi laboratuvar güvenliği - Genel bakış | Y.Hakan Abacıoğlu, Cemile Sönmez, UMS Laboratuvar Güvenliği Rehberi, Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halksağlığı Kurumu Başkanlığı, Mikrobiyoloji Refenrans Laboratuvarları Daire Başkanlığı 2014, 10-20. |
4 | Tıbbi laboratuvarda risk yönetimi | Sibel Uzun, Faith Özçelik, Laboratuvar Güvenliği El Kitabi, Tüketici Güvenliği Ve Halk Sağliği Laboratuvarlari Dairesi Başkanliğı, 2017, 12-21. |
5 | Kişişel koruyucu donanımlar | Sibel Uzun, Faith Özçelik, Laboratuvar Güvenliği El Kitabi, Tüketici Güvenliği Ve Halk Sağliği Laboratuvarlari Dairesi Başkanliğı, 2017, 22-31. |
6 | Kimyasal güvenlik | Sibel Uzun, Faith Özçelik, Laboratuvar Güvenliği El Kitabi, Tüketici Güvenliği Ve Halk Sağliği Laboratuvarlari Dairesi Başkanliğı, 2017, 32-67. |
7 | Kimyasal güvenlik | Sibel Uzun, Faith Özçelik, Laboratuvar Güvenliği El Kitabi, Tüketici Güvenliği Ve Halk Sağliği Laboratuvarlari Dairesi Başkanliğı, 2017, 32-67. |
8 | Ara sınav | |
9 | Biyolojik güvenlik | Sibel Uzun, Faith Özçelik, Laboratuvar Güvenliği El Kitabi, Tüketici Güvenliği Ve Halk Sağliği Laboratuvarlari Dairesi Başkanliğı, 2017, 68-83. |
10 | Biyolojik güvenlik | Sibel Uzun, Faith Özçelik, Laboratuvar Güvenliği El Kitabi, Tüketici Güvenliği Ve Halk Sağliği Laboratuvarlari Dairesi Başkanliğı, 2017, 68-83. |
11 | Fiziksel güvenlik ve Veri Güvenliği | Y.Hakan Abacıoğlu, Cemile Sönmez, UMS Laboratuvar Güvenliği Rehberi, Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halksağlığı Kurumu Başkanlığı, Mikrobiyoloji Refenrans Laboratuvarları Daire Başkanlığı 2014, 141-157 |
12 | Atık yönetimi | Sibel Uzun, Faith Özçelik, Laboratuvar Güvenliği El Kitabi, Tüketici Güvenliği Ve Halk Sağliği Laboratuvarlari Dairesi Başkanliğı, 2017, 90-109. |
13 | Tıbbi laboratuvar kazalarında ilk yardım-Acil eylem planları | Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı, Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, 2013, 2-10 |
14 | Tıbbi laboratuvarda uyulması gereken kurallar – Sınıf içi çalıma | Zehra Molu, Genel Kimya Laboratuvarı Deneyleri, Nobel Yayıncılık, 2018,1-13 |
15 | Genel tekrar ve tartışma | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Sibel Uzun, Faith Özçelik, Laboratuvar Güvenliği El Kitabi, Tüketici Güvenliği Ve Halk Sağliği Laboratuvarlari Dairesi Başkanliğı, 2017 Y.Hakan Abacıoğlu, Cemile Sönmez, UMS Laboratuvar Güvenliği Rehberi, Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halksağlığı Kurumu Başkanlığı, Mikrobiyoloji Refenrans Laboratuvarları Daire Başkanlığı, ISBN: 978-975-590-487-0, 2014 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı, Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, ISBN: 9789754209822, 2013. Zehra Molu, Genel Kimya Laboratuvarı Deneyleri, Nobel Yayıncılık, ISBN: 978-605-320-889-1, 2018. |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
-
|
-
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
1
|
14
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
-
|
-
|
0
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
12
|
12
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
14
|
14
|
Final Sınavı |
1
|
18
|
18
|
Toplam |
90
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir |
|||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır |
|||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır |
|||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir |
|||||
5 | Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir |
|||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
|||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir |
|||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler |
|||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür |
|||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir |
X | ||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
|||||
12 | Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanında laboratuvar güvenliği ve korunma kurallarına uygun olarak gerekli önlemleri alır |
X | ||||
13 | Laboratuvar işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
TÜBİTAK 2209-A Proje
Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı öğrencilerimiz, Tuğba ALHAN ve Duru MIZIKOĞLU’nun çalışmaları TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Desteği Programı tarafından desteklenmeye hak
In vitro Diyagnostik: Yetkinlikler ve Kariyer
SHMYO Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı kariyer etkinlikleri kapsamında, sektörün önde gelen yöneticileri "In vitro Diyagnostik: Yetkinlikler ve Kariyer" isimli söyleşi için öğrenciler
SHMYO I. Ulusal Öğrenci Kongresi
Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı öğrencilerimiz, Ece Şahin, Dilan Meşinci ve Hava Akçiçek yaptıkları araştırma sonuçlarını 25-26 Mayıs 2021 tarihinde Yeni Yüzyıl Üniversitesi
Laboratuvar Eve Sığar!
COVID-19 pandemisi sebebiyle eğitimlerin uzaktan yapılmaya başlandığı süreçte, Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı öğrencileri,"laboratuvar eve sığar" sloganı ile üç boyutlu laboratuvar simülasyonunda eğitime devam
Düşlerle Bilim Projesi
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, TÜBİTAK 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları desteği kapsamında Düşlerle Bilim projesinde yer aldı.
TALKS WITH MANAGERS: Laboratory and In Vitro Diagnostics
İzmir Ekonomi Üniversitesi Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı, tıbbi tanı sektörünün önde gelen firma yöneticileri Arda TAYLAN, Berrin SİBER ve Tansel AÇIKGÖZ' ü
TIBBİ LABORATUVAR TEKNİKLERİ TEKNİK GEZİ
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı öğretim elemanları, öğrenciler için Dokuz Eylül Üniversitesi Merkez Laboratuvarı teknik gezisi
TIBBİ LABORATUVAR TEKNİKLERİ MEZUNLAR BULUŞMASI
İzmir Ekonomi Üniversitesi Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı Kariyer etkinlikleri kapsamında gerçekleştirilen, “Mezunlar Buluşması”nda, program mezunları ile öğrenciler 24 Nisan 2019’da bir araya