SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
İlk ve Acil Yardım Programı (Türkçe)
IAY 120 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Acil Sağlık Operasyonları
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
IAY 120
|
Güz/Bahar
|
2
|
0
|
2
|
3
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Anlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Dersin amacı, öğrencilerin acil sağlık hizmetlerinde karşılaşabilecekleri çeşitli senaryolara etik ve hesap verebilir bir yaklaşımla müdahale edebilme ve triyaj gibi kritik süreçleri yönetebilme becerilerini geliştirmektir. Ayrıca, afet ve tehlikeli madde olaylarında etkili haberleşme, yangın güvenliği ve kurtarma operasyonları konusunda gerekli bilgi ve becerilere sahip olmalarını sağlamayı hedefler. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, hastane öncesi acil sağlık hizmetlerinin temel prensipleri ve afet durumlarında yapılacak müdahaleler üzerine yoğunlaşarak öğrencilere teorik bilgi ve pratik beceriler kazandırır. Dönem boyunca, etik standartlar, triyaj işlemleri, kişisel koruma ekipmanlarının kullanımı, afet yönetimi olgusunu ve olay yeri yönetimi gibi konular işlenir |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri |
X
|
|
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş, Programın Tanıtılması, Kavramsal Çerçeve | Ekşi, A. Kitlesel Olaylarda Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri Yönetimi (2015). SS: 1-52 |
2 | Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinde Etik ve Hesap Verilebilirlik | Ekşi, A. Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri (2021). SS: 57-92 |
3 | Acil Sağlık Hizmetlerinde Görev Akışı ve İşleyişi | Ekşi, A. Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri (2021). SS: 136-146 |
4 | Tehlikeli Madde Olaylarına Müdahale Operasyonları | Ekşi, A. Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri (2021). SS: 119-146 |
5 | Terör Saldırıları ve Kombine Saldırılar | Ekşi, A. Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri (2021). SS 145-166 |
6 | Kitlesel Kazalar | Ekşi, A. Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri (2021). SS: 167-182 |
7 | Kitlesel Olaylarda Triyaj | Ekşi, A. Kitlesel Olaylarda Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri Yönetimi (2015). SS: 218-231 |
8 | Ara Sınav | - |
9 | Kişisel Koruyucu Ekipmanlar ve Acil Sağlık Hizmetlerinde Haberleşme Becerileri | Ekşi, A. Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri (2021). SS: 37-49 |
10 | Hastane Öncesi Alanda Yangın Güvenliği | Özen, S., Tok Özen, A. Paramedikler için Acil Durum ve Afet Yönetimi (2020). SS: 257-277 |
11 | Afetlerde Olay yeri yönetim Sistemi | Ekşi, A. Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri (2021). SS: 184-201 |
12 | Afetlerde Acil Sağlık Hizmetlerinin Genel Prensipleri | Özen, S., Tok Özen, A. Paramedikler için Acil Durum ve Afet Yönetimi (2020). SS: 110-124 |
13 | Afet Bölgesinde Paramediklerin Karşılaşabileceği Sorunlar | Özen, S., Tok Özen, A. Paramedikler için Acil Durum ve Afet Yönetimi (2020). SS: 67-95 |
14 | Hastane Öncesi Alanda Kurtarma Çalışmaları | Ekşi, A. Kitlesel Olaylarda Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri Yönetimi (2015). SS: 217-218 |
15 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Ekşi, Ali. Kitlesel Olaylarda Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri Yönetimi. 3. Baskı, Kitapana Basımevi, 2015. ISBN: 978-605-64655-4-3
Özen, S., Tok Özen, A., Ergün, O. F. Paramedikler için Acil Durum ve Afet Yönetimi. 1. Baskı, Hedef CS Basın Yayın, 2020. ISBN: 978-625-4665-22-4
Özen, S., Tok Özen, A., Tanrıverdi H., Köksal G. Paramedikler için Acil Sağlık Hizmetlerinde Yönetim ve Organizasyon. 1. Baskı, Hedef CS Basın Yayın, 2020. ISBN: 978-625-7965-19-4
Ekşi, A. Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri. 1. Baskı, EMA Kitapevi, 2021. ISBN:978-625-7849-43-2 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
5
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
15
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav |
-
|
|
Ara Sınav |
1
|
40
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
1
|
14
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
18
|
18
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
12
|
12
|
Final Sınavı |
1
|
14
|
14
|
Toplam |
90
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir |
X | ||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
X | ||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır |
|||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir |
|||||
5 | Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir |
X | ||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
|||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir |
|||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler |
|||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür |
|||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir |
X | ||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
|||||
12 | Afet ve kriz durumlarında aktif olarak sorumluluk alır |
X | ||||
13 | Acil Yardım işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Depremde hayat kurtaracak öneriler
İzmir’de yaşanan 6.6 büyüklüğündeki depremin ardından ortaya çıkan video görüntülerde, çoğu vatandaşın sarsıntı sırasında ne yapacağını bilemediği, güvenli bir alanda hayat üçgeni
Sokakta gördüğünüz her maskeyi almayın
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) İlk ve Acil Yardım Programı Öğretim Görevlisi Nursun Üstünkarlı, koronavirüsle mücadelede hayati öneme sahip maskelerin, bazı sokak satıcıları
Maske ve eldiven kullanımında 6 kritik uyarı
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) İlk ve Acil Yardım Programı Öğretim Görevlisi Nursun Üstünkarlı, maske ve eldiven kullanımındaki yanlışların hastalık riskini arttıracağına dikkat
Yaşlılara ‘evde zaman geçirme’ önerileri
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğretim Görevlisi Melahat Kızıl, evde keyifli ve yararlı vakit geçirmeleri için yaşlılara önerilerde bulundu.