SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
İlk ve Acil Yardım Programı (Türkçe)
IAY 208 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Paramediklerin Yasal Sorumlulukları
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
IAY 208
|
Güz/Bahar
|
0
|
2
|
1
|
2
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Çevrim içi | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Anlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Sağlık hizmetlerinde yer alan sağlık teknikerlerinin sağlık mevzuatı konusunda sorumluluğu ve bilgi düzeylerinin arttırılması ve meslek hayatlarında sağlık hizmetlerini yerine getirirken karşılaşacakları yasal durumlar hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Giriş, tanışma,öğrenme hedeflerinin ve dersin tanıtımı, Sağlık çalışanlarının yasal sorumlulukları açısından sağlık izmetlerinin etik boyutu, tıbbi etik ilkeleri ve önemi , Özerkliğe saygı ilkesi, aydınlatılmış onam, Mahremiyet, sır saklama ve gizlilik, Kendi kaderini tayin etme, yarar sağlama ilkesi, Zarar vermeme ilkesi ve adaletli olma ilkesi,Hasta haklarının sağlık çalışanları ve hasta yönünden ele alınması, Hasta haklarının sağlık çalışanları ve hasta yönünden ele alınması, Hizmetin yerine getirilmesindeki hatalar ve sorumlulukları (malpraktis) ve önemi, Tıbbi etik yönünden ötanazi ve organ aktarımları |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri |
X
|
|
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş, tanışma,öğrenme hedeflerinin ve dersin tanıtım | Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar |
2 | Hasta Haklarına Genel Bakış | Ders Notları Hasta Hakları Yönetmeliği |
3 | Hastanın bilgilendirilmesi ve onamı | Ders Notları Hasta Hakları Yönetmeliği |
4 | Hasta Mahremiyeti | Ders Notları Hasta Hakları Yönetmeliği |
5 | Adli Olgularda Yasal Sorumluluklar I | Dersin hocasının ders notları |
6 | Adli Olgularda Yasal Sorumluluklar I | Dersin hocasının ders notları |
7 | ARA SINAV | ARA SINAV |
8 | Tıbbi Uygulama Hataları | Ders Notları ATT ve Paramediklerin Yasal Sorumlulukları, 2017 NÖ, TK https://www.attder.org.tr/ |
9 | Tıbbi Uygulama Hatalarında Hukuki Sorumluluk | Ders Notları ATT ve Paramediklerin Yasal Sorumlulukları, 2017 NÖ, TK https://www.attder.org.tr/ |
10 | Kadına Yönelik Şiddet | Dersin hocasının ders notları ve Ek Literatür |
11 | Çocuk İstismarı | Dersin hocasının ders notları ve Ek Literatürr |
12 | Yaşlı İstismarı | Dersin hocasının ders notları ve Ek Literatür |
13 | Organ ve Doku Naklinde Sağlık Çalışanı Sorumluluğu | Ders Notları Organ ve Doku Nakli Hizmetleri Yönetmeliği |
14 | İlgili Yasal Mevzuatlar Genel Değerlendirme ve Tartışma | Ders Notları https://www.attder.org.tr/ Sağlık Meslek Mensuplarının İş Görev Tanımları Yönetmeliği 2014 AABT, ATT Çalışma Usul Esaslarına Tebliği 2009 İş Akış Şemaları |
15 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | Dönemin Gözden Geçirilmesi |
16 | FİNAL | FİNAL |
Ders Kitabı | Ders sunum notları |
Önerilen Okumalar/Materyaller | • Sağlık mevzuatı • Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliği • Medikal Etik • Hasta Hakları |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
5
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav |
1
|
15
|
Ara Sınav |
1
|
40
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
1
|
14
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
1
|
5
|
5
|
Ara Sınavlar |
1
|
4
|
4
|
Final Sınavı |
1
|
5
|
5
|
Toplam |
60
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir |
|||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır |
X | ||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir |
X | ||||
5 | Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir |
|||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
|||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir |
|||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler |
|||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür |
X | ||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir |
|||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
|||||
12 | Afet ve kriz durumlarında aktif olarak sorumluluk alır |
|||||
13 | Acil Yardım işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Depremde hayat kurtaracak öneriler
İzmir’de yaşanan 6.6 büyüklüğündeki depremin ardından ortaya çıkan video görüntülerde, çoğu vatandaşın sarsıntı sırasında ne yapacağını bilemediği, güvenli bir alanda hayat üçgeni
Sokakta gördüğünüz her maskeyi almayın
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) İlk ve Acil Yardım Programı Öğretim Görevlisi Nursun Üstünkarlı, koronavirüsle mücadelede hayati öneme sahip maskelerin, bazı sokak satıcıları
Maske ve eldiven kullanımında 6 kritik uyarı
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) İlk ve Acil Yardım Programı Öğretim Görevlisi Nursun Üstünkarlı, maske ve eldiven kullanımındaki yanlışların hastalık riskini arttıracağına dikkat
Yaşlılara ‘evde zaman geçirme’ önerileri
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğretim Görevlisi Melahat Kızıl, evde keyifli ve yararlı vakit geçirmeleri için yaşlılara önerilerde bulundu.