![](https://www.ieu.edu.tr/images/content.jpg)
SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
İlk ve Acil Yardım Programı (Türkçe)
IAY 106 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Travma
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
IAY 106
|
Bahar
|
2
|
2
|
3
|
5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Anlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Travma vakalarında ve çevresel acillerde acil bakım uygulaması ile ilgili bilgi ve becerilerin kazandırılması. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders travmatik hastaların hastane öncesi acil bakım protokolleri doğrultusunda tedavileri ve immobilizasyon tekniklerini kapsar |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin Tanıtımı: Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri - ŞOK | Ali EKŞİ (ed) (2020) Hastane Öncesi Acil bakım (paramedikler için acil hasta bakımı I-II-III Ema tıp kitabevi sayfa 199-216 |
2 | Travma Vakalarına Genel Yaklaşım | Ali EKŞİ (ed) (2020) Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinde Travma Ema tıp kitabevi sayfa: 1-22 |
3 | Yumuşak Doku Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak | Ali EKŞİ (ed) (2020) Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinde Travma Ema tıp kitabevi sayfa:23-38 |
4 | Dış Kanamalarda Acil Bakım Uygulamak | Ali EKŞİ (ed) (2020) Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinde Travma Ema tıp kitabevi sayfa: 39-62 |
5 | Yanıklar | Ali EKŞİ (ed) (2020) Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinde Travma Ema tıp kitabevi sayfa:289-304 |
6 | Yüz Boyun Göz , Kulak Travmalarında ve Kafa Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak | Ali EKŞİ (ed) (2020) Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinde Travma Ema tıp kitabevi sayfa:63-76 |
7 | Spinal Yaralanmalarda Acil Bakım Uygulamak | Ali EKŞİ (ed) (2020) Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinde Travma Ema tıp kitabevi sayfa:99-112 |
8 | Arasınav | - |
9 | Göğüs Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak | Ali EKŞİ (ed) (2020) Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinde Travma Ema tıp kitabevi sayfa:113-136 |
10 | Abdominal Travma | Ali EKŞİ (ed) (2020) Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinde Travma Ema tıp kitabevi sayfa:137-148 |
11 | SSS travmaları-SSS ekipman uygulama-KED yeleği uygulama | Ali EKŞİ (ed) (2020) Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinde Travma Ema tıp kitabevi sayfa:185-208 |
12 | Ortopedik travma-sırt tahtası immobilizasyonu in-line stabilizasyon-ekstremite atelleri | Ali EKŞİ (ed) (2020) Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinde Travma Ema tıp kitabevi sayfa:185-208 |
13 | Çevresel Aciller(Sıcak soğuk acilleri , derinlik ve yükseklik acilleri ) | Ali EKŞİ (ed) (2020) Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinde Travma Ema tıp kitabevi sayfa:277-288 |
14 | Ortopedik travma Atel Uygulamaları -Traksyon Ateli | Ali EKŞİ (ed) (2020) Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinde Travma Ema tıp kitabevi sayfa:349-366 |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinde Travma Ed.Ali EKŞİ, Süreyya Gümüşsoy 1. baskı Ema tıp kitabevi.İzmir, 2020 ISBN 9786050611465 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
5
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
15
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
35
|
Final Sınavı |
1
|
45
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
55
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
45
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
3
|
42
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
22
|
22
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
10
|
10
|
Final Sınavı |
1
|
12
|
12
|
Toplam |
150
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir |
X | ||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
X | ||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır |
|||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir |
|||||
5 | Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir |
|||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
|||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir |
X | ||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler |
|||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür |
|||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir |
|||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
|||||
12 | Afet ve kriz durumlarında aktif olarak sorumluluk alır, Acil sağlık hizmetlerinin sunumunda kendinin, hastanın ve olay yerinin güvenliğini sağlar ve yönetir. |
|||||
13 | Acil sağlık hizmetlerine yönelik yasal mevzuatlar doğrultusunda temel ve ileri yaşam desteği konusunu açıklar ve uygular. |
X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
![Depremde hayat kurtaracak öneriler Depremde hayat kurtaracak öneriler](https://phoenix.ieu.edu.tr/betanix/images/uploads/haber/7414_1_th.jpeg)
Depremde hayat kurtaracak öneriler
İzmir’de yaşanan 6.6 büyüklüğündeki depremin ardından ortaya çıkan video görüntülerde, çoğu vatandaşın sarsıntı sırasında ne yapacağını bilemediği, güvenli bir alanda hayat üçgeni
![Sokakta gördüğünüz her maskeyi almayın Sokakta gördüğünüz her maskeyi almayın](https://phoenix.ieu.edu.tr/betanix/images/uploads/haber/7394_1_th.jpeg)
Sokakta gördüğünüz her maskeyi almayın
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) İlk ve Acil Yardım Programı Öğretim Görevlisi Nursun Üstünkarlı, koronavirüsle mücadelede hayati öneme sahip maskelerin, bazı sokak satıcıları
![Maske ve eldiven kullanımında 6 kritik uyarı Maske ve eldiven kullanımında 6 kritik uyarı](https://phoenix.ieu.edu.tr/betanix/images/uploads/haber/7742_1_th.jpeg)
Maske ve eldiven kullanımında 6 kritik uyarı
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) İlk ve Acil Yardım Programı Öğretim Görevlisi Nursun Üstünkarlı, maske ve eldiven kullanımındaki yanlışların hastalık riskini arttıracağına dikkat
![Yaşlılara ‘evde zaman geçirme’ önerileri Yaşlılara ‘evde zaman geçirme’ önerileri](https://phoenix.ieu.edu.tr/betanix/images/uploads/haber/7741_1_th.jpeg)
Yaşlılara ‘evde zaman geçirme’ önerileri
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğretim Görevlisi Melahat Kızıl, evde keyifli ve yararlı vakit geçirmeleri için yaşlılara önerilerde bulundu.