SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Tıbbi Görüntüleme Teknikleri (Türkçe)
TS 114 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Genel Biyoloji
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
TS 114
|
Güz/Bahar
|
2
|
0
|
2
|
3
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Grup çalışmasıAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilerin biyolojinin temel konuları hakkında bilgi edinmesi; hücrenin yapısı, fonksiyonu ve temel genetik konularını kavraması , hücrede metabolizma ve enerji üretimini anlayabilmesi, hücre yaşlanmasında etkili olan mekanizmalar hakkında bilgi edinmesi amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, temel biyolojik ve genetik bilgiler ile Hücrenin yapısı ve işlevi, yaşlanmanın moleküler mekanizması, nedenleri, yaşlanma ile meydana gelen morfolojik ve fizyolojik..değişimlere ilişkin bilgileri içermektedir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Canlıların Ortak Özellikleri | |
2 | Canlıların Moleküler Yapısı | Campbell sy; (26-27) Yaş. Tem. Kur sy; (21-27) |
3 | Canlılarda Biyomoleküller | Yaş. Tem. Kur sy; (30-60) Campbell sy; (27-36) |
4 | İnsan Hücresinin yapısı ve işlevi | Campbell sy; (108-125) Yaş. Tem. Kur sy; (67-99) |
5 | DNA, RNA ve Protein sentezi | Campbell sy; (6-7) Yaş. Tem. Kur sy; (405-461) |
6 | Metabolizma ve Enerji Üretimi | Yaş. Tem. Kur sy; (108-124) |
7 | Hücre Döngüsü ve Regülasyonu | Yaş. Tem. Kur sy; (146-154; 244-260) |
8 | Ara Sınav | |
9 | Hücresel İletişim ve Sinyalleşme | Campbell sy; (197-207) |
10 | Hücrede Homeostaz ve Ölüm Mekanizması | Ek Kaynak 1 |
11 | Hücre Yaşlanması ve Etkili olan mekanizmalar | Ek Kaynak 2 |
12 | Telomerlerin Hücre Yaşlanmasındaki Etkileri | Ek Kaynak 3 |
13 | Mitokondrial Hasarın Hücre Yaşlanmasındaki Etkkisi | Ek Kaynak 2 |
14 | Serbest Radikallerin Hücre Yaşlanmasına Etkisi | Ek Kaynak 4 |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final |
Ders Kitabı |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller | Ek Kaynak 1: Hücre Ölüm Mekanizmaları Zuhal Hamurcu; Türkiye Klinikleri; 2022. P.39-47 Ek Kaynak 2 Yaşlanmanın moleküler temelleri ISSN 1012-2354, Cilt:30, Sayı:2. Mart-2014 Ek Kaynak 3: Telomerlerin Yaşlanma ve Kanser İlişkisindeki Rolü Merve Güneri Yıldız, Sümer Aras, Demet Cansaran Duman Ek Kaynak 4: Oksidatif Stres ve Yaşlanma 10.4274//dermatoz.galenos.2021.68077 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
50
|
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
50
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
50
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
1
|
14
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
8
|
8
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
14
|
14
|
Final Sınavı |
22
|
0
|
|
Toplam |
68
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir |
|||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır |
|||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır |
|||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir |
|||||
5 | Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir |
|||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
|||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir |
|||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler |
|||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür |
|||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir |
|||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
|||||
12 | Radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma kurallarına uygun olarak gerekli önlemleri alır |
|||||
13 | Tıbbi görüntüleme teknikleri alanında gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest