VOCATIONAL SCHOOL OF HEALTH SERVICES
Department of Elderly Care
YB 201 | Course Introduction and Application Information
Course Name |
Elderly Care Principles And Practices III
|
Code
|
Semester
|
Theory
(hour/week) |
Application/Lab
(hour/week) |
Local Credits
|
ECTS
|
YB 201
|
Fall/Spring
|
2
|
8
|
6
|
8
|
Prerequisites |
None
|
|||||
Course Language |
Turkish
|
|||||
Course Type |
Service Course
|
|||||
Course Level |
Short Cycle
|
|||||
Mode of Delivery | face to face | |||||
Teaching Methods and Techniques of the Course | Case StudyQ&ALecture / PresentationField work/Application | |||||
Course Coordinator | ||||||
Course Lecturer(s) | ||||||
Assistant(s) | - |
Course Objectives | It is aimed to develop knowledge and skills for all kinds of care techniques and practices that may be needed for the care of the elderly who are healthy or sick. |
Learning Outcomes |
The students who succeeded in this course;
|
Course Description | It is a course in which the basic concepts of elderly care are explained and how to meet the self-care needs of the elderly individual. In addition, it enables the student to determine the physiological needs of the elderly. |
|
Core Courses | |
Major Area Courses |
X
|
|
Supportive Courses | ||
Media and Management Skills Courses | ||
Transferable Skill Courses |
WEEKLY SUBJECTS AND RELATED PREPARATION STUDIES
Week | Subjects | Related Preparation |
1 | Introducing the lesson, stating the goals and objectives | |
2 | Physiological changes in old age | Karadakovan A. (2014).Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA Sayfa; 279-295 |
3 | Care and applications in musculoskeletal system diseases in the elderly | Karadakovan A. (2014).Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, Ankara, 289-292 2. Karadakovan A., Aslan Eti F.,Editör .(2011). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Geliştirilmiş 2. Baskı, Adana Nobel Kitapevi, 1305-1373 3. Sabuncu N, Ay FA. (2010). Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakımı ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevi. İstanbul, 356-38 |
4 | Care and applications of neurological diseases in the elderly | Bektaş H. (Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 873-899 2. Karadakovan A., Aslan Eti F.,Editör .(2011), Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Geliştirilmiş 2. Baskı, Adana Nobel Kitapevi, 1231-1248 3. Karadakovan A. (2014).Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA Sayfa; 292-293 4. Sabuncu N, Ay FA. (2010). Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakımı ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevi. İstanbul, 356-387 5. Arslantaş D. Editör. (2012), Yaşlı ve Hasta Bakım Hizmetleri, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2491, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1462, 48-64 |
5 | Care and applications of neurological diseases in the elderly | Bektaş H. (Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 873-899 2. Karadakovan A., Aslan Eti F.,Editör .(2011), Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Geliştirilmiş 2. Baskı, Adana Nobel Kitapevi, 1231-1248 3. Karadakovan A. (2014).Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA Sayfa; 292-293 4. Sabuncu N, Ay FA. (2010). Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakımı ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevi. İstanbul, 356-387 5. Arslantaş D. Editör. (2012), Yaşlı ve Hasta Bakım Hizmetleri, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2491, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1462, 48-64 |
6 | Care and applications of ENT-eye diseases in the elderly | Karadakovan A., Aslan Eti F.,Editör .(2011), Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Geliştirilmiş 2. Baskı, Adana Nobel Kitapevi, 1119-1159 2. Sabuncu N., Alpar Ş.E., Karabacak Ü. (2008). Hemşirelik Esasları Temel Beceriler Rehberi/İst. Medikal Yayıncılık, ANKARA, 185-229, 297-375 |
7 | Dysphagia and its care in the elderly | Bektaş H.(Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 326-336 2. Karadakovan A (2014). Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA Sayfa; 99-114 3. Sabuncu N.,Alpar Ş.E.,Karabacak Ü. ( 2008). Hemşirelik Esasları Temel Beceriler Rehberi/İst. Medikal Yayıncılık, ANKARA, 185-229 |
8 | Mid-term exam | Mid-term exam |
9 | Care and applications of genital system diseases in the elderly | Ay F. (2011). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitapevi, 3. Baskı İstanbul, 606-635 2. Bektaş H.(Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 323-324 3. Karadakovan A. (2014). Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA Sayfa; 171-178 |
10 | Falls and care in the elderly | Bektaş H.(Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 94-123 2. Arslantaş D. Editör (2012), Yaşlı ve Hasta Bakım Hizmetleri, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2491, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1462, 122-146 |
11 | Falls and care in the elderly | Bektaş H.(Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 94-123 2. Arslantaş D. Editör (2012), Yaşlı ve Hasta Bakım Hizmetleri, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2491, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1462, 122-146 |
12 | Conscious drug use in the elderly | Fadıloğlu Ç (2006), İleri Geriatri Hemşireliği, Meta Basım Matbaacılık Hizmetleri İZMİR, 77-91 2. Karadakovan A (2014). Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA, 305-312 |
13 | Self-care practices in the elderly | Şahin A., Türgay A., Süzen B., (2015) Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler,6.baskı Nobel Tıp Kitabevi, 269-407 |
14 | case report | |
15 | General review | |
16 | final exam |
Course Notes/Textbooks |
|
Suggested Readings/Materials |
|
EVALUATION SYSTEM
Semester Activities | Number | Weigthing |
Participation |
1
|
5
|
Laboratory / Application |
1
|
10
|
Field Work | ||
Quizzes / Studio Critiques | ||
Portfolio | ||
Homework / Assignments |
1
|
15
|
Presentation / Jury | ||
Project |
1
|
10
|
Seminar / Workshop | ||
Oral Exams | ||
Midterm |
1
|
20
|
Final Exam |
1
|
40
|
Total |
Weighting of Semester Activities on the Final Grade |
5
|
60
|
Weighting of End-of-Semester Activities on the Final Grade |
1
|
40
|
Total |
ECTS / WORKLOAD TABLE
Semester Activities | Number | Duration (Hours) | Workload |
---|---|---|---|
Theoretical Course Hours (Including exam week: 16 x total hours) |
16
|
2
|
32
|
Laboratory / Application Hours (Including exam week: '.16.' x total hours) |
16
|
8
|
128
|
Study Hours Out of Class |
14
|
1
|
14
|
Field Work |
0
|
||
Quizzes / Studio Critiques |
0
|
||
Portfolio |
0
|
||
Homework / Assignments |
2
|
5
|
10
|
Presentation / Jury |
0
|
||
Project |
1
|
5
|
5
|
Seminar / Workshop |
0
|
||
Oral Exam |
0
|
||
Midterms |
1
|
9
|
9
|
Final Exam |
1
|
12
|
12
|
Total |
210
|
COURSE LEARNING OUTCOMES AND PROGRAM QUALIFICATIONS RELATIONSHIP
#
|
Program Competencies/Outcomes |
* Contribution Level
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | To have the required contemporary theoretical and practical knowledge in his/her field |
X | ||||
2 | To use the material and technology related to his/her field, and make their maintenance, use the information and communication technologies at basic level |
X | ||||
3 | To have the competency to recognize the problems in his/her field, analyze them, develop evidence-based solutions and have the ability to share their suggestions with others |
X | ||||
4 | To be aware of legal responsibilities, conduct basic studies in her/his field independently |
|||||
5 | To communicate with patients, relatives and colleagues properly, comprehensively, honestly and explicitly, transfer his/her thoughts and knowledge through written and oral communication |
X | ||||
6 | To take responsibility as an active team member during the practices in his/her field |
|||||
7 | To commentate and evaluate the scientific information with a critical approach by the help of knowledge gained in his/her field |
X | ||||
8 | To comprehend the importance of lifelong learning, to determine and meet her/his learning needs, to develop herself/himself by monitoring the development in science and technology |
|||||
9 | To act by considering the universal ethical values, social and cultural characteristics |
X | ||||
10 | To know the concepts of occupational safety, patient safety, environmental protection and quality, and fulfill the requirements |
X | ||||
11 | To be able to follow information in his field and communicate with colleagues in English at least a level of European Language Portfolio A2 General Level |
|||||
12 | To show holistic approach to elderly in terms of physical, emotional and socio-cultural aspects |
X | ||||
13 | To determine the needs at nursing home and carry out activities for development |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest