VOCATIONAL SCHOOL OF HEALTH SERVICES

Department of Elderly Care

YB 201 | Course Introduction and Application Information

Course Name
Elderly Care Principles And Practices III
Code
Semester
Theory
(hour/week)
Application/Lab
(hour/week)
Local Credits
ECTS
YB 201
Fall/Spring
2
8
6
8

Prerequisites
None
Course Language
Turkish
Course Type
Service Course
Course Level
Short Cycle
Mode of Delivery face to face
Teaching Methods and Techniques of the Course Case Study
Q&A
Lecture / Presentation
Field work/Application
Course Coordinator
Course Lecturer(s)
Assistant(s) -
Course Objectives It is aimed to develop knowledge and skills for all kinds of care techniques and practices that may be needed for the care of the elderly who are healthy or sick.
Learning Outcomes The students who succeeded in this course;
  • Describe the physiological changes seen in old age.
  • Apply the care of the elderly individual for musculoskeletal system diseases.
  • Take care of the elderly individuals for genital system diseases
  • Take care of the elderly individuals for ear-nose-throat and eye diseases.
  • Make practices to protect the elderly from falls.
  • Evaluate professional practices in terms of ethics.
  • Collaborate with the healthcare team in the practice environment and demonstrate problem-solving skills in clinical practice.
  • Take care of the elderly individual for neurological diseases.
Course Description It is a course in which the basic concepts of elderly care are explained and how to meet the self-care needs of the elderly individual. In addition, it enables the student to determine the physiological needs of the elderly.

 



Course Category

Core Courses
Major Area Courses
X
Supportive Courses
Media and Management Skills Courses
Transferable Skill Courses

 

WEEKLY SUBJECTS AND RELATED PREPARATION STUDIES

Week Subjects Related Preparation
1 Introducing the lesson, stating the goals and objectives
2 Physiological changes in old age Karadakovan A. (2014).Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA Sayfa; 279-295
3 Care and applications in musculoskeletal system diseases in the elderly Karadakovan A. (2014).Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, Ankara, 289-292 2. Karadakovan A., Aslan Eti F.,Editör .(2011). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Geliştirilmiş 2. Baskı, Adana Nobel Kitapevi, 1305-1373 3. Sabuncu N, Ay FA. (2010). Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakımı ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevi. İstanbul, 356-38
4 Care and applications of neurological diseases in the elderly Bektaş H. (Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 873-899 2. Karadakovan A., Aslan Eti F.,Editör .(2011), Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Geliştirilmiş 2. Baskı, Adana Nobel Kitapevi, 1231-1248 3. Karadakovan A. (2014).Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA Sayfa; 292-293 4. Sabuncu N, Ay FA. (2010). Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakımı ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevi. İstanbul, 356-387 5. Arslantaş D. Editör. (2012), Yaşlı ve Hasta Bakım Hizmetleri, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2491, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1462, 48-64
5 Care and applications of neurological diseases in the elderly Bektaş H. (Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 873-899 2. Karadakovan A., Aslan Eti F.,Editör .(2011), Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Geliştirilmiş 2. Baskı, Adana Nobel Kitapevi, 1231-1248 3. Karadakovan A. (2014).Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA Sayfa; 292-293 4. Sabuncu N, Ay FA. (2010). Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakımı ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevi. İstanbul, 356-387 5. Arslantaş D. Editör. (2012), Yaşlı ve Hasta Bakım Hizmetleri, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2491, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1462, 48-64
6 Care and applications of ENT-eye diseases in the elderly Karadakovan A., Aslan Eti F.,Editör .(2011), Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Geliştirilmiş 2. Baskı, Adana Nobel Kitapevi, 1119-1159 2. Sabuncu N., Alpar Ş.E., Karabacak Ü. (2008). Hemşirelik Esasları Temel Beceriler Rehberi/İst. Medikal Yayıncılık, ANKARA, 185-229, 297-375
7 Dysphagia and its care in the elderly Bektaş H.(Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 326-336 2. Karadakovan A (2014). Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA Sayfa; 99-114 3. Sabuncu N.,Alpar Ş.E.,Karabacak Ü. ( 2008). Hemşirelik Esasları Temel Beceriler Rehberi/İst. Medikal Yayıncılık, ANKARA, 185-229
8 Mid-term exam Mid-term exam
9 Care and applications of genital system diseases in the elderly Ay F. (2011). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitapevi, 3. Baskı İstanbul, 606-635 2. Bektaş H.(Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 323-324 3. Karadakovan A. (2014). Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA Sayfa; 171-178
10 Falls and care in the elderly Bektaş H.(Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 94-123 2. Arslantaş D. Editör (2012), Yaşlı ve Hasta Bakım Hizmetleri, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2491, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1462, 122-146
11 Falls and care in the elderly Bektaş H.(Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 94-123 2. Arslantaş D. Editör (2012), Yaşlı ve Hasta Bakım Hizmetleri, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2491, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1462, 122-146
12 Conscious drug use in the elderly Fadıloğlu Ç (2006), İleri Geriatri Hemşireliği, Meta Basım Matbaacılık Hizmetleri İZMİR, 77-91 2. Karadakovan A (2014). Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA, 305-312
13 Self-care practices in the elderly Şahin A., Türgay A., Süzen B., (2015) Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler,6.baskı Nobel Tıp Kitabevi, 269-407
14 case report
15 General review
16 final exam

 

Course Notes/Textbooks
  1. Bektaş H. (Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul ISBN: : 978-605-320-098-7
  2. Karadakovan A. (2014).Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, Ankara ISBN: 9786054649877
  3. Karadakovan A., Aslan Eti F., Editör .(2011), Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Geliştirilmiş 2. Baskı, Adana Nobel Kitapevi ISBN: 9786052585290
  4. Sabuncu N, Ay FA. (2010). Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakımı ve Takibi. Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul ISBN: 9786053350934
Suggested Readings/Materials
  1. Arslantaş D. Editör. (2012), Yaşlı ve Hasta Bakım Hizmetleri, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2491, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1462 
  2. Aştı T., Karadağ A.; Editör. (2012),Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul ISBN: 9789750179570
  3. Fadıloğlu Ç. (2006), İleri Geriatri Hemşireliği, Meta Basım Matbaacılık Hizmetleri, İzmir
  4. Sabuncu N., Alpar Ş.E., Karabacak Ü.( 2008). Hemşirelik Esasları Temel Beceriler Rehberi/İst. Medikal Yayıncılık, Ankara ISBN: 9789944211161
  5. Tok, Özen, A. (2018). Yaşlılığa Çok Yönlü Bakış: Yaşlı Bakım Elemanı Yetiştirme ve Geliştirme, Hedef CS Yayıncılık ve Mühendislik, Ankara. ISBN: 978-605-9877-66-2
  6. Tok, Özen, A. (2018). Yaşlılığa Çok Yönlü Bakış: Yaşlı Bakımı İlke ve Uygulamaları-1, Hedef CS Yayıncılık ve Mühendislik, Ankara. ISBN: 978-605-9877-64-0
  7. Padır, N. (2018). Yaşlılığa Çok Yönlü Bakış: Yaşlı Bakımı İlke ve Uygulamaları-2, Hedef CS Yayıncılık ve Mühendislik, Ankara. ISBN: 978-605-9877-58-9

 

EVALUATION SYSTEM

Semester Activities Number Weigthing
Participation
1
5
Laboratory / Application
1
10
Field Work
Quizzes / Studio Critiques
Portfolio
Homework / Assignments
1
15
Presentation / Jury
Project
1
10
Seminar / Workshop
Oral Exams
Midterm
1
20
Final Exam
1
40
Total

Weighting of Semester Activities on the Final Grade
5
60
Weighting of End-of-Semester Activities on the Final Grade
1
40
Total

ECTS / WORKLOAD TABLE

Semester Activities Number Duration (Hours) Workload
Theoretical Course Hours
(Including exam week: 16 x total hours)
16
2
32
Laboratory / Application Hours
(Including exam week: '.16.' x total hours)
16
8
128
Study Hours Out of Class
14
1
14
Field Work
0
Quizzes / Studio Critiques
0
Portfolio
0
Homework / Assignments
2
5
10
Presentation / Jury
0
Project
1
5
5
Seminar / Workshop
0
Oral Exam
0
Midterms
1
9
9
Final Exam
1
12
12
    Total
210

 

COURSE LEARNING OUTCOMES AND PROGRAM QUALIFICATIONS RELATIONSHIP

#
Program Competencies/Outcomes
* Contribution Level
1
2
3
4
5
1

To have the required contemporary theoretical and practical knowledge in his/her field

X
2

To use the material and technology related to his/her field, and make their maintenance, use the information and communication technologies at basic level

X
3

To have the competency to recognize the problems in his/her field, analyze them, develop evidence-based solutions and have the ability to share their suggestions with others

X
4

To be aware of legal responsibilities, conduct basic studies in her/his field independently

5

To communicate with patients, relatives and colleagues properly, comprehensively, honestly and explicitly, transfer his/her thoughts and knowledge through written and oral communication

X
6

To take responsibility as an active team member during the practices in his/her field

7

To commentate and evaluate the scientific information with a critical approach by the help of knowledge gained in his/her field

X
8

To comprehend the importance of lifelong learning, to determine and meet her/his learning needs, to develop herself/himself by monitoring the development in science and technology

9

To act by considering the universal ethical values, social and cultural characteristics

X
10

To know the concepts of occupational safety, patient safety, environmental protection and quality, and fulfill the requirements

X
11

To be able to follow information in his field and communicate with colleagues in English at least a level of European Language Portfolio A2 General Level

12

To show holistic approach to elderly in terms of physical, emotional and socio-cultural aspects

X
13

To determine the needs at nursing home and carry out activities for development

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


Izmir University of Economics
is an establishment of
izto logo
Izmir Chamber of Commerce Health and Education Foundation.
ieu logo

Sakarya Street No:156
35330 Balçova - İzmir / Turkey

kampus izmir

Follow Us

İEU © All rights reserved.