SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Tıbbi Laboratuvar Teknikleri (Türkçe)
TS 104 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Sağlık Hizmetlerinde İletişim
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
TS 104
|
Güz/Bahar
|
1
|
2
|
2
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıOlgu / Vaka çalışmasıKritik vermeAnlatım / SunumSaha Çalışması / Uygulama | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Sağlık hizmetleri sunan kişiler, sağlık hizmeti sunumunun doğası gereği çok sayıda insanla ve çoğunlukla stresli koşullarda iletişim kurarlar. Bu ders sağlık hizmet sunucularına doğru ve etkili iletişim becerilerini kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders sağlık hizmetlerinde çalışanların iletişim becerileriyle ilgilidir. Ders, açık iletişim kurma, sözlü-sözsüz iletişim, empati, etkin dinleme, zor hastalar ve hasta yakınlarıyla iletişim, çalışma ortamında ekip iletişimi ve etik ilkeler konularını içermektedir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin tanıtımı, İletişime giriş | |
2 | İletişim süreci ve iletişimin bağlamları: Kendini tanımak | Marziye İlhan (2018) Sağlık çalışanlarının iletişimi, İstanbul: Beta Yayınları ss. 178-183 |
3 | Sözlü iletişim | Marziye İlhan (2018) Sağlık çalışanlarının iletişimi, İstanbul: Beta Yayınları ss. 25-32. |
4 | Sözsüz iletişim | Marziye İlhan (2018) Sağlık çalışanlarının iletişimi, İstanbul: Beta Yayınları ss. 25-32 |
5 | İletişim için algılama ve ilk iletişimin önemi Empati | Demirel, Y. (2016) Sağlık Hizmetlerinde sağlıklı iletişim, ss.24-64 Dökmen, Ü. (2005) İletişim Çatışmaları ve Empati, ss.135-145. |
6 | Kişilerarası iletişim engelleri | Demirel, Y. (2016) Sağlık Hizmetlerinde sağlıklı iletişim, Akademisyen tıp Kitabevi, ss.163-186 |
7 | Arasınav | Marziye İlhan (2018) Sağlık çalışanlarının iletişimi, İstanbul: Beta Yayınları ss. 194-209. |
8 | Dinleme becerileri | Marziye İlhan (2018) Sağlık çalışanlarının iletişimi, İstanbul: Beta Yayınları ss. 194-209. |
9 | Sağlık çalışanlarının hasta ve hasta yakınları ile iletişimi – I | Marziye İlhan (2018) Sağlık çalışanlarının iletişimi, İstanbul: Beta Yayınları, ss. 188-245 |
10 | Sağlık çalışanlarının hasta ve hasta yakınları ile iletişimi – II | Marziye İlhan (2018) Sağlık çalışanlarının iletişimi, İstanbul: Beta Yayınları, ss. 188-245 |
11 | Özel durumlarda iletişim I: Zorlayıcı durumlarda iletişim | Sağlık Hizmetleri-Sağlıkta İletişim, MEB yayını www.megep.meb.gov.tr Demirel, Y. (2016) Sağlık Hizmetlerinde sağlıklı iletişim, Akademisyen tıp Kitabevi, ss.287-297 |
12 | Özel durumlarda iletişim II: Zorlayıcı durumlarda iletişim | Demirel, Y. (2016) Sağlık Hizmetlerinde sağlıklı iletişim, Akademisyen tıp Kitabevi, ss.207-235 |
13 | Ekip çalışması ve iletişim | Marziye İlhan (2018) Sağlık çalışanlarının iletişimi, İstanbul: Beta Yayınları, ss. 210-231 |
14 | Örnek olay tartışmaları | |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Marziye İlhan (2018) Sağlık çalışanlarının iletişimi, İstanbul: Beta Yayınları ISBN 978-605-242-138-3. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Demir, Yüksel, Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim (2016): Nobel Yayıncılık. ISBN: 978-605-994-275-1. Peter Hartley, Kişilerarası iletişim (Çev. Ülkü Doğanay ve bşk.) Ankara: İmge Kitabevi, 2010. ISBN 978-975-533-666-4 Marshall B. Rosenberg , Şiddetsiz iletişim: bir yaşam dili (Çev. Lalegül Hümaşah Ergun) İstanbul: Remzi Kitabevi, 2019. ISBN 978-975-14-1438-0 Doğan Cüceloğlu, Keşkesiz bir yaşam için iletişim donanımları. ISBN 975-14-0886-5
Üstün Dökmen, İletişim çatışmaları ve empati, Sistem Yayıncılık., 32. Basım 2005. ISBN 975-7397-20-2 Sağlık Hizmetleri-Sağlıkta İletişim, MEB yayını www.megep.meb.gov.tr |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama |
1
|
40
|
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
15
|
Final Sınavı |
1
|
25
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4
|
75
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
25
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
1
|
16
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
1
|
14
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
15
|
15
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
18
|
18
|
Final Sınavı |
1
|
25
|
25
|
Toplam |
120
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir |
|||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır |
|||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır |
|||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir |
|||||
5 | Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir |
|||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
|||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir |
|||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler |
|||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür |
|||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir |
|||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
|||||
12 | Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanında laboratuvar güvenliği ve korunma kurallarına uygun olarak gerekli önlemleri alır |
|||||
13 | Laboratuvar işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
TÜBİTAK 2209-A Proje
Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı öğrencilerimiz, Tuğba ALHAN ve Duru MIZIKOĞLU’nun çalışmaları TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Desteği Programı tarafından desteklenmeye hak
In vitro Diyagnostik: Yetkinlikler ve Kariyer
SHMYO Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı kariyer etkinlikleri kapsamında, sektörün önde gelen yöneticileri "In vitro Diyagnostik: Yetkinlikler ve Kariyer" isimli söyleşi için öğrenciler
SHMYO I. Ulusal Öğrenci Kongresi
Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı öğrencilerimiz, Ece Şahin, Dilan Meşinci ve Hava Akçiçek yaptıkları araştırma sonuçlarını 25-26 Mayıs 2021 tarihinde Yeni Yüzyıl Üniversitesi
Laboratuvar Eve Sığar!
COVID-19 pandemisi sebebiyle eğitimlerin uzaktan yapılmaya başlandığı süreçte, Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı öğrencileri,"laboratuvar eve sığar" sloganı ile üç boyutlu laboratuvar simülasyonunda eğitime devam
Düşlerle Bilim Projesi
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, TÜBİTAK 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları desteği kapsamında Düşlerle Bilim projesinde yer aldı.
TALKS WITH MANAGERS: Laboratory and In Vitro Diagnostics
İzmir Ekonomi Üniversitesi Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı, tıbbi tanı sektörünün önde gelen firma yöneticileri Arda TAYLAN, Berrin SİBER ve Tansel AÇIKGÖZ' ü
TIBBİ LABORATUVAR TEKNİKLERİ TEKNİK GEZİ
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı öğretim elemanları, öğrenciler için Dokuz Eylül Üniversitesi Merkez Laboratuvarı teknik gezisi
TIBBİ LABORATUVAR TEKNİKLERİ MEZUNLAR BULUŞMASI
İzmir Ekonomi Üniversitesi Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı Kariyer etkinlikleri kapsamında gerçekleştirilen, “Mezunlar Buluşması”nda, program mezunları ile öğrenciler 24 Nisan 2019’da bir araya