SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Fizyoterapi (Türkçe)
YB 204 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Evde Yaşlı Bakım Hizmetleri
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
YB 204
|
Güz/Bahar
|
2
|
0
|
2
|
3
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Soru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Evde bakımın kavranması, yaşlılarda ve kronik hastalıklarda verilecek evde bakım hizmetlerinin öğrenilmesi amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Değişen ve gelişen dünyada özellikle yaşlı bireylerde görülen kronik hastalıkların evde bakımının nasıl gerçekleştirileceğini, evde bakım organizasyonunun nasıl olacağını anlatan bir derstir. Evde bakım hizmetinde yaşlı bakım teknikerinin görevleri ve evde bakımın temel ilkelerine yer verilir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş, Tanışma, Dersin tanıtımı, amaç ve hedeflerin belirtilmesi | |
2 | Evde sağlık bakımı hizmetlerinin tarihsel gelişimi ve önemi. Evde bakım hizmetleri ile ilgili temel kavramlar, evde bakım kavramı,evde bakımın avantajları ve dezavantajları. | Evde Sağlık ve Bakım (2013). Fadıloğlu Ç. ve ark. Göktuğ Yayıncılık,1. Baskı s:3-24. Bilge U, ve ark (2014). Türkiye’de Yaşlı Evde Bakım Hizmetleri, Euras J Fam Med, 3(1):1-8 Bilge U, ve ark (2014). Türkiye’de Yaşlı Evde Bakım Hizmetleri, Euras J Fam Med, 3(1):1-8. |
3 | Evde bakım hizmetlerinin örgütlenmesi ve yönetiminde diğer sağlık personeli ve yaşlı bakım teknikerinin rolü | Özer Ö. ve Şantaş F, (2012). Kamunun Sunduğu Evde Bakım Hizmetleri ve Finansmanı,Acıbadem üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3 (2):96-103. Sağlık Meslek Mensuplarının İş ve Görev Tanımları http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/05/20140522-14-1.pdf |
4 | Yaşlı bakım ortamının ve yaşlı bireyin değerlendirilmesi | Özmete, E., Akyar, İ.(2018). Evde Bakım, Hedef CS Yayıncılık, Ankara. ISBN: 978-605-9877-61-9 |
5 | Evde bakımda iletişim ve kişilerarası ilişkiler | Evde Sağlık ve Bakım, ( 2013). Fadıloğlu Ç. ve ark. Göktuğ Yayıncılık,1. Baskı , Ankara 359-382 s. Reed J.,Clarke C.,Macfarlane A. (2015). Yaşlı Bakım Hemşireliği, Çev.Ed.:Karadakovan A., Nobel Yayıncılık, Ankara,1.Basımdan Çeviri, 159-173s. |
6 | Evde bakımda enfeksiyon kontrolü | Evde Sağlık ve Bakım, ( 2013). Fadıloğlu Ç. ve ark. Göktuğ Yayıncılık,1. Baskı , Ankara 325-338s, 345-348s |
7 | Evde bakımda beslenme ve rehabilitasyon | Evde Sağlık ve Bakım, ( 2013). Fadıloğlu Ç. ve ark. Göktuğ Yayıncılık,1. Baskı , Ankara 287-324s |
8 | ARA SINAV | |
9 | Psikiyatrik bozukluklarda evde bakım | Evde Sağlık ve Bakım, (2013). Fadıloğlu Ç. ve ark. Göktuğ Yayıncılık,1.Baskı, Ankara 223-238s Arslantaş H. (2009). Psikiyatrik Hastalıklarda Evde Bakım Ve Hemşirelik Sürecinin Uygulanması, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12: 4. |
10 | Solunum sistemi hastalıklarında evde bakım | Evde Sağlık ve Bakım, ( 2013). Fadıloğlu Ç. ve ark. Göktuğ Yayıncılık,1. Baskı , Ankara 75-90 s. |
11 | Diyabetli Hastanın Evde Bakımı | Evde Sağlık ve Bakım, ( 2013). Fadıloğlu Ç. ve ark. Göktuğ Yayıncılık,1. Baskı , Ankara 127-134s. |
12 | Nörolojik hastalıklarda evde bakım | Çakır Y. Ve ark (2014). Kuadriplejik bir hasta üzerinden Evde sağlık hizmetleri, Genel Tıp Dergisi, 24( Ek 2 ):39-42 Rehabilitasyon Hemşireliği (2014). Çev.Ed.: Özdemir L.ve Sütçü Çiçek H. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara,1.Basım, 215-250s. |
13 | Kanserli hastanın evde bakımı | Evde Sağlık ve Bakım, ( 2013). Fadıloğlu Ç. ve ark. Göktuğ Yayıncılık,1. Baskı , Ankara 143-158s. |
14 | Özel durumlarda evde bakım, evde bakımda aile eğitimi ve teletıp uygulamaları | Evde Sağlık ve Bakım, ( 2013). Fadıloğlu Ç. ve ark. Göktuğ Yayıncılık,1. Baskı , Ankara 241-275s. |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Evde Sağlık ve Bakım, ( 2013). Fadıloğlu Ç. ve ark. Göktuğ Yayıncılık,1. Baskı , Ankara. ISBN:978-605-5901-08-0 Özmete, E., Akyar, İ.(2018). Evde Bakım, Hedef CS Yayıncılık, Ankara. ISBN: 978-605-9877-61-9 ISBN: 978-605-9877-61-9 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | *Özer Ö. ve Şantaş F, (2012). Kamunun Sunduğu Evde Bakım Hizmetleri ve Finansmanı,Acıbadem üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3 (2):96-103 *Sağlık Meslek Mensuplarının İş ve Görev Tanımları.http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/05/20140522-14-1.pdf *Bilge U, ve ark (2014). Türkiye’de Yaşlı Evde Bakım Hizmetleri, Euras J Fam Med, 3(1):1-8. *Reed J.,Clarke C.,Macfarlane A. (2015). Yaşlı Bakım Hemşireliği, Çev.Ed.:Karadakovan A., Nobel Yayıncılık, Ankara,1.Basımdan Çeviri, 159-173s. ISBN: 9786053200765 *Arslantaş H. (2009). Psikiyatrik Hastalıklarda Evde Bakım Ve Hemşirelik Sürecinin Uygulanması, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12: 4. * Çakır Y. Ve ark (2014). Kuadriplejik bir hasta üzerinden Evde sağlık hizmetleri, Genel Tıp Dergisi, 24( Ek 2 ):39-42 * Rehabilitasyon Hemşireliği (2014). Çev.Ed.: Özdemir L.ve Sütçü Çiçek H. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara,1.Basım, 215-250s. ISBN: 9786051339238 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
5
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
-
|
|
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje |
1
|
10
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
25
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
1
|
14
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
2
|
6
|
12
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
1
|
6
|
6
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
12
|
12
|
Final Sınavı |
1
|
14
|
14
|
Toplam |
90
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir |
|||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır |
|||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır |
|||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir |
|||||
5 | Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir |
|||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
|||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir |
|||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler |
|||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür. |
|||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir |
|||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
|||||
12 | Fizyoterapi alanında mesleğinin yasal zorunluluklarını bilir ve bu çerçevede çalışır |
|||||
13 | Sorumluluğu altında çalışanların gereksinimlerini belirleyip, gelişmelerine yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
TUBİTAK 3501 PROJESİ
TUBITAK 3501- Kariyer Gelistirme Programı" kapsamında desteklenmeye hak kazanan proje başlığı: "Stres Üriner Inkontinanslı Kadınlarda 360 Derece Ekspanse Diyafram Egzersizlerini Içeren Pelvik
Kadın Cinsel Sağlığına Bütüncül Bakış
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Fizyoterapi programının düzenlediği "Kadın Cinsel Sağlığına Bütüncül Bakış" paneli geniş bir katılım ile gerçekleştirildi. Kadın
Avrupa’dan İEÜ’lü akademisyene ‘Genç Bilim İnsanı’ ödülü
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Fizyoterapi Bölümü Öğretim Görevlisi Dr. Fzt. Rıdvan Aktan, Avrupa Solunum Derneği tarafından ‘Genç Bilim İnsanı’ ödülüne layık görüldü.
İzmirli Buse'den DGS'de Türkiye derecesi
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Fizyoterapi Programı mezunu Buse Deniz, bu yıl yaklaşık 389 bin kişinin dört yıllık bölümde okuma hakkı elde etmek
FİZYOPTERAPİ - KARANLIKTA DANSIN PIRILTISI
İzmir Ekonomi Üniversitesi’nde görme engelli bireylerle yakın yaş grubundaki öğrenciler dans aracılığıyla biraraya geldi ve bu dansı gösteriye dönüştürerek, toplumda görme engelli
FİZYOTERAPİ - DÜNYA SAĞLIK İÇİN HAREKET ET
Hareketsiz yaşam başta obezite, kalp-damar hastalıkları ve diyabet gibi bir çok hastalık için risk faktörü oluşturmaktadır. Günlük egzersizin yaşam stili haline getirilmesinde