SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
İlk ve Acil Yardım Programı (Türkçe)
IAY 104 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
İleri Yaşam Desteği Uygulamaları I
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
IAY 104
|
Bahar
|
2
|
2
|
3
|
5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Karma | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Olgu / Vaka çalışmasıDeney / Laboratuvar / Atölye uygulamaAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | İleri yaşam desteği uygulamalarını kavramak ve ritim tanılamak ayrıca Ileri yaşam desteği içerisinde yer alan, entübasyon, defibrilasyon, kardiyoversiyon, kardiyak ve respiratuar arrest, ve intraosseoz uygulamalarını öğrencilere tek tek öğretip uygulatmaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders elektrokardiyografi yöntemiyle tanılama ve bu tanıların hastane dışında paramedikler tarafından acil bakım protokolleri uygulanarak çözümlenmesi için yaratılmıştır .Bununla beraber bu ders entübasyon, defibrilasyon ve kardiyoversiyon gibi uygulamaların protokollerinide de kapsamaktadır |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | EKG ile ilgili Temel Kavramlar -LMA King LT uygulaması | A.Ekşi (2021) Hastane Öncesi Acil Bakımda EKG ve İleri Yaşam Desteği Uygulamaları.ss 1-3 |
2 | Kalbin İleti Sistemi, EKG Derivasyonları ve Kardiyak AKS, EKG Dalgaları ve kalp ritminin değerlendirilmesi- LMA King LT uygulaması | A.Ekşi (2021) Hastane Öncesi Acil Bakımda EKG ve İleri Yaşam Desteği Uygulamaları ss 3-12 |
3 | Kalp hızının değerlendirilmesi, Ritim analizi ve normal sinüs ritmi, Erken vurular-Entübasyon uygulamaları | A.Ekşi (2021) Hastane Öncesi Acil Bakımda EKG ve İleri Yaşam Desteği uygulamaları ss 13-36 - J. Sanders, Kim D. McKenna, Lawrence M. Lewis, Gary Quick (eds). (2012). Mosby's Paramedic Textbook 4th, pp 384-370ss. |
4 | Bradiaritmiler, Bradiaritmilerde hastane öncesi bakım.-Entübasyon uygulamaları | A.Ekşi (2021) Hastane Öncesi Acil Bakımda EKG ve İleri Yaşam Desteği Uygulamalarıss.37-47 |
5 | Supraventriküler taşikardiler (SVT)(Dar QRS’li taşikardiler-Entübasyon uygulamaları | A.Ekşi (2021) Hastane Öncesi Acil Bakımda EKG ve İleri Yaşam Desteği Uygulamalarıss.47-63 |
6 | Ventriküler Taşiaritmiler (Geniş QRS’li taşikardiler),-Entübasyon uygulamaları | A.Ekşi (2021) Hastane Öncesi Acil Bakımda EKG ve İleri Yaşam Desteği Uygulamalarıss.47-63 |
7 | Taşiaritmilerde hastane öncesi bakım, Akut koroner sendromlar-Entübasyon uygulamaları | A.Ekşi (2021) Hastane Öncesi Acil Bakımda EKG ve İleri Yaşam Desteği Uygulamaları ss.67-113 |
8 | ARA SINAV | ARA SINAV |
9 | İleri yaşam desteği protokolleri-defibrilasyon uygulamaları | A.Ekşi (2021) Hastane Öncesi Acil Bakımda EKG ve İleri Yaşam Desteği Uygulamaları ss.114-155 |
10 | İleri Yaşam Desteği Uygulamaları-kardiyoversiyon uygulamaları | A.Ekşi (2021) Hastane Öncesi Acil Bakımda EKG ve İleri Yaşam Desteği Uygulamaları ss.114-155 |
11 | İleri yaşam desteği protokolleri uygulamaları-kardiyak arrest uygulaması | A.Ekşi (2021) Hastane Öncesi Acil Bakımda EKG ve İleri Yaşam Desteği Uygulamalarıss.114-155 |
12 | İleri yaşam desteği protokolleri uygulamaları-kardiyak arrest uygulaması | A.Ekşi (2021) Hastane Öncesi Acil Bakımda EKG ve İleri Yaşam Desteği Uygulamaları ss.114-155 |
13 | İleri yaşam desteği protokolleri uygulamaları-kardiyak arrest uygulaması | A.Ekşi (2021) Hastane Öncesi Acil Bakımda EKG ve İleri Yaşam Desteği Uygulamaları ss.114-155 |
14 | İleri yaşam desteği protokolleri uygulamaları-kardiyak arrest uygulaması | A.Ekşi (2021) Hastane Öncesi Acil Bakımda EKG ve İleri Yaşam Desteği Uygulamalarıss.114-155 |
15 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | Dönemin Gözden Geçirilmesi |
16 | FİNAL | FİNAL |
Ders Kitabı | A.Ekşi (2021) Hastane Öncesi Acil Bakımda EKG ve İleri Yaşam Desteği Uygulamaları EMA tıp Kitapevi (ankara) ISBN;978-625-7849-44-9 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | https://nasemso.org/wp-content/uploads/National-Model-EMS-Clinical-Guidelines_2022.pdf Mick J. Sanders, Kim D. McKenna, Lawrence M. Lewis, Gary Quick (eds). (2012). Mosby's Paramedic Textbook 4th |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
5
|
Laboratuvar / Uygulama |
1
|
30
|
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
35
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
65
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
35
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
3
|
42
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
21
|
21
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
11
|
11
|
Final Sınavı |
1
|
12
|
12
|
Toplam |
150
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir |
X | ||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
X | ||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır |
X | ||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir |
|||||
5 | Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir |
|||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
|||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir |
|||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler |
|||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür |
|||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir |
|||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
|||||
12 | Afet ve kriz durumlarında aktif olarak sorumluluk alır |
|||||
13 | Acil Yardım işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Depremde hayat kurtaracak öneriler
İzmir’de yaşanan 6.6 büyüklüğündeki depremin ardından ortaya çıkan video görüntülerde, çoğu vatandaşın sarsıntı sırasında ne yapacağını bilemediği, güvenli bir alanda hayat üçgeni
Sokakta gördüğünüz her maskeyi almayın
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) İlk ve Acil Yardım Programı Öğretim Görevlisi Nursun Üstünkarlı, koronavirüsle mücadelede hayati öneme sahip maskelerin, bazı sokak satıcıları
Maske ve eldiven kullanımında 6 kritik uyarı
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) İlk ve Acil Yardım Programı Öğretim Görevlisi Nursun Üstünkarlı, maske ve eldiven kullanımındaki yanlışların hastalık riskini arttıracağına dikkat
Yaşlılara ‘evde zaman geçirme’ önerileri
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğretim Görevlisi Melahat Kızıl, evde keyifli ve yararlı vakit geçirmeleri için yaşlılara önerilerde bulundu.