SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
İlk ve Acil Yardım Programı (Türkçe)
IAY 101 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Acil Hasta Bakımı I
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
IAY 101
|
Güz
|
2
|
2
|
3
|
5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Çevrim içi | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Anlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrencilerin birinci ve ikinci muayeneyi yapabilmesi ve\ndeğerlendirebilmesi, sistem muayenelerini yapabilmesi, yaşamsal bulguları ölçüp değerlendirebilmesi ve ilaç uygulama yöntemlerini uygulaması amaçlanmıştır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders öğrencinin hastaya mudehale ederken uygulaması zorunlu muayene yöntemlerini, yaşamsal bulgularını ölçme ve değerlendirmeyi, ilaç uygulama yöntemlerini kapsamaktadır. Ayrıca bazı vücüt sistemlerini kapsayan acil müdehaleleri içermektedir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin Tanıtımı: Giriş, amaç ve Öğrenim hedefleri, Değerlendirme Teknikleri, Bireysel Hijyen, | Ali EKŞİ (ed) (2020) Hastane Öncesi Acil bakım (paramedikler için acil hasta bakımı I-II-III Ema tıp kitabeviss.1-6 |
2 | Birinci Değerlendirme Tekniklerini Uygulamak | Ali EKŞİ (ed) (2020) Hastane Öncesi Acil bakım (paramedikler için acil hasta bakımı I-II-III Ema tıp kitabeviss.6-8 |
3 | Hasta veya Yaralının İkinci Değerlendirmesini Yapmak, | Ali EKŞİ (ed) (2020) Hastane Öncesi Acil bakım (paramedikler için acil hasta bakımı I-II-III Ema tıp kitabevi ss.8-16 |
4 | Hasta veya Yaralının İkinci Değerlendirmesini Yapmak, | Ali EKŞİ (ed) (2020) Hastane Öncesi Acil bakım (paramedikler için acil hasta bakımı I-II-III Ema tıp kitabevi ss.8-16 |
5 | Vital Bulgular | Ali EKŞİ (ed) (2020) Hastane Öncesi Acil bakım (paramedikler için acil hasta bakımı I-II-III Ema tıp kitabevi ss.17-20 |
6 | Asepsi - Antisepsi - Sterilizasyon | Ali EKŞİ (ed) (2020) Hastane Öncesi Acil bakım (paramedikler için acil hasta bakımı I-II-III Ema tıp kitabevi ss.173-178 |
7 | Ilaç uygulama yöntemlerii, endikasyonları, kontrendikasyonları, Komplikasyonları | Ali EKŞİ (ed) (2020) Hastane Öncesi Acil bakım (paramedikler için acil hasta bakımı I-II-III Ema tıp kitabevi ss.463-471 |
8 | İlaç uygulama yöntemlerini, endikasyonlarını, kontrendikasyonlarını, komplikasyonlarını uygulamak | Ali EKŞİ (ed) (2020) Hastane Öncesi Acil bakım (paramedikler için acil hasta bakımı I-II-III Ema tıp kitabevi ss.463-471 |
9 | Ara Sınav | Ara Sınav |
10 | Solunum sistemini değerlendirmek | Ali EKŞİ (ed) (2020) Hastane Öncesi Acil bakım (paramedikler için acil hasta bakımı I-II-III Ema tıp kitabevi ss.81- 107 |
11 | Solunum Sıkıntısında Acil Bakım Uygulamak | Ali EKŞİ (ed) (2020) Hastane Öncesi Acil bakım (paramedikler için acil hasta bakımı I-II-III Ema tıp kitabevi ss.81-107 |
12 | Kardiyovasküler Sistemini Değerlendirmek | Ali EKŞİ (ed) (2020) Hastane Öncesi Acil bakım (paramedikler için acil hasta bakımı I-II-III Ema tıp kitabevi ss.109-135 |
13 | Kardiyovasküler Acilleri ve Göğüs Ağrısı Olan Hastaya Acil Bakım Uygulamak | Ali EKŞİ (ed) (2020) Hastane Öncesi Acil bakım (paramedikler için acil hasta bakımı I-II-III Ema tıp kitabevi ss.109-135 |
14 | Ürolojik Aciller | Ali EKŞİ (ed) (2020) Hastane Öncesi Acil bakım (paramedikler için acil hasta bakımı I-II-III Ema tıp kitabevi ss.261- 275 |
15 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | Dönemin Gözden Geçirilmesi |
16 | FİNAL | FİNAL |
Ders Kitabı | Hastane Öncesi Acil bakım (paramedikler için acil hasta bakımı I-II-III Ema tıp Ali EKŞİ (ed) (2020) ISBN: 978-625-7849-07-4 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Hastane Öncesi Acil bakım (paramedikler için acil hasta bakımı I-II-III Ema tıp Ali EKŞİ (ed) (2020) ISBN: 978-625-7849-07-4 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
5
|
Laboratuvar / Uygulama |
1
|
25
|
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
35
|
Final Sınavı |
1
|
35
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
65
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
35
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
2
|
28
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
12
|
12
|
Final Sınavı |
1
|
14
|
14
|
Toplam |
118
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir |
X | ||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
X | ||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır |
|||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir |
|||||
5 | Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir |
|||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
X | ||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir |
|||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler |
|||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür |
|||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir |
|||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
|||||
12 | Afet ve kriz durumlarında aktif olarak sorumluluk alır |
|||||
13 | Acil Yardım işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Depremde hayat kurtaracak öneriler
İzmir’de yaşanan 6.6 büyüklüğündeki depremin ardından ortaya çıkan video görüntülerde, çoğu vatandaşın sarsıntı sırasında ne yapacağını bilemediği, güvenli bir alanda hayat üçgeni
Sokakta gördüğünüz her maskeyi almayın
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) İlk ve Acil Yardım Programı Öğretim Görevlisi Nursun Üstünkarlı, koronavirüsle mücadelede hayati öneme sahip maskelerin, bazı sokak satıcıları
Maske ve eldiven kullanımında 6 kritik uyarı
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) İlk ve Acil Yardım Programı Öğretim Görevlisi Nursun Üstünkarlı, maske ve eldiven kullanımındaki yanlışların hastalık riskini arttıracağına dikkat
Yaşlılara ‘evde zaman geçirme’ önerileri
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğretim Görevlisi Melahat Kızıl, evde keyifli ve yararlı vakit geçirmeleri için yaşlılara önerilerde bulundu.