SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Tıbbi Görüntüleme Teknikleri (Türkçe)
TS 103 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Fizyoloji
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
TS 103
|
Güz
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Grup çalışmasıProblem çözmeSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin, temel fizyolojik kavramları, vücudun işlevsel organizasyonunu, hücre-organ-sistem ilişkilerini, hücre yapısı ve işlevlerini, vücut sistemlerinin çalışma mekanizmalarını kavraması amaçlanmıştır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders: fizyoloji ile ilgili temel kavramlar, hücre, doku, organ ve sistem organizasyonu ile vücut sistemlerinin çalışma mekanizmaları ve işlevlerini kapsar. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş, dersin tanıtımı, İnsan vücudunun organizasyonu, homeostaz ve temel fizyolojik kavramlar | Süleyman Tetik, Sevinç İnan, İlgi Şemin. İnsan vücudunun yapısı ve işlevi Bölüm 1 Yüksekokullar için Fizyoloji, 2014, Ed: Prof.Dr.Berrak Ç.Yeğen, Bölüm 1. |
2 | Hücre fizyolojisi ve Membranlardan transport | Yüksekokullar için Fizyoloji, 2014, Ed: Prof.Dr.Berrak Ç.Yeğen, Bölüm 1 ve 7 |
3 | Kan yapısı ve işlevi, kanamanın kontrolü | Yüksekokullar için Fizyoloji, 2014, Ed: Prof.Dr.Berrak Ç.Yeğen, Bölüm 2 |
4 | Uyarılma, kasılma mekanizması, kas fizyolojisi | Süleyman Tetik, Sevinç İnan, İlgi Şemin. İnsan vücudunun yapısı ve işlevi Bölüm 2 Yüksekokullar için Fizyoloji, 2014, Ed: Prof.Dr.Berrak Ç.Yeğen, Bölüm 2 |
5 | Kısa Sınav 1 (Hafta1-4 Konuları) Solunum sistemi: ventilasyon, perfüzyon, difüzyon mekanizmaları | Süleyman Tetik, Sevinç İnan, İlgi Şemin. İnsan vücudunun yapısı ve işlevi Bölüm 3 Yüksekokullar için Fizyoloji, 2014, Ed: Prof.Dr.Berrak Ç.Yeğen, Bölüm 8 |
6 | Dolaşım sisteminin işlevleri – Kalp uyarı-ileti sistemi ,EKG | Süleyman Tetik, Sevinç İnan, İlgi Şemin. İnsan vücudunun yapısı ve işlevi Bölüm 4 Yüksekokullar için Fizyoloji, 2014, Ed: Prof.Dr.Berrak Ç.Yeğen, Bölüm 6 |
7 | Nabız, kan basıncı ve düzenlenmesi | Süleyman Tetik, Sevinç İnan, İlgi Şemin. İnsan vücudunun yapısı ve işlevi Bölüm 4 Yüksekokullar için Fizyoloji, 2014, Ed: Prof.Dr.Berrak Ç.Yeğen, Bölüm 6 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Boşaltım sistemi fizyolojisi | Süleyman Tetik, Sevinç İnan, İlgi Şemin. İnsan vücudunun yapısı ve işlevi Bölüm 5 Yüksekokullar için Fizyoloji, 2014, Ed: Prof.Dr.Berrak Ç.Yeğen, Bölüm 9 |
10 | Sindirim ve emilim, metabolizma | Yüksekokullar için Fizyoloji, 2014, Ed: Prof.Dr.Berrak Ç.Yeğen, Bölüm 10 |
11 | Endokrin sistem: Hormonlar ve işlevleri | Yüksekokullar için Fizyoloji, 2014, Ed: Prof.Dr.Berrak Ç.Yeğen, Bölüm 11 |
12 | Kısa sınav 2 (Hafta 9-12 Konuları) Genital sistem: cinsiyet hormonları ve işlevleri | Yüksekokullar için Fizyoloji, 2014, Ed: Prof.Dr.Berrak Ç.Yeğen, Bölüm 12 |
13 | Sinir sistemi: Duyusal işlemleme, motor kontrol | Yüksekokullar için Fizyoloji, 2014, Ed: Prof.Dr.Berrak Ç.Yeğen, Bölüm 4 |
14 | Sinir sistemi: Otonom sinir sistemi, limbik sistem/Özel duyular ve algı | Yüksekokullar için Fizyoloji, 2014, Ed: Prof.Dr.Berrak Ç.Yeğen, Bölüm 4 ve 5 |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | FİNAL |
Ders Kitabı | Yüksekokullar için Fizyoloji. Ed.Prof.Dr. Berrak Ç.Yeğen. Yüce Yayım, 2014 ISBN: 978-975-411-269-6 Süleyman Tetik, Sevinç İnan, İlgi Şemin. İnsan vücudunun yapısı ve işlevi Bölüm 1, 2, 3, 4 ve 5
|
Önerilen Okumalar/Materyaller | -Hemşirelik ve Sağlık MYO için Fizyoloji,Ed: Doç.Dr. Hatice Sütçü Çiçek, Doç.Dr.Ayla Yava, Nobel Akademik Yayıncılık, 2016 - İnsan Fizyolojisi, Çev.Ed: Serdar Demirgören. İzmir Güven Kitabevi, 2010 - Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi, Çeviri Editörü: Hakkı Gökbel, 23.baskı. Nobel Tıp Kitabevleri, 2011 - Guyton A.C., Hall J.E. Tıbbi Fizyoloji, Çeviri Editörleri: Hayrünisa Çavuşoğlu, Berrak Ç.Yeğen. Nobel Tıp Kitabevleri, 11. Baskı, İstanbul, 2007.
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
2
|
20
|
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
6
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
2
|
28
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
2
|
5
|
10
|
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
8
|
8
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
14
|
14
|
Final Sınavı |
1
|
18
|
18
|
Toplam |
110
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir |
X | ||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır |
X | ||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır |
X | ||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir |
X | ||||
5 | Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir |
X | ||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
X | ||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir |
X | ||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler |
X | ||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür |
X | ||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir |
X | ||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
|||||
12 | Radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma kurallarına uygun olarak gerekli önlemleri alır |
|||||
13 | Tıbbi görüntüleme teknikleri alanında gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest